Begreppsförståelse i bildundervisningen. Framställning, reflektion, kontext och funktion.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Maria Jönson; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: SammanfattningSyfte, huvudfrågaSyftet med studien var att undersöka hur bildlärare på det estetiska programmet i gymnasiet – Gy11, arbetar medoch ser på begreppsanvändning och begreppsbildning i bildundervisningen. Vilka aspekter förbegreppsanvändning och begreppsbildning anses som betydande, och vilken funktion harframställningsprocessen och reflektionen för bildandet av begrepp?Metod och materialUndersökningen bygger på en kvalitativ intervjustudie med fyra bildlärare från tre olika gymnasieskolor somarbetar på det estetiska programmets inriktning bild och formgivning. Intervjuerna har analyserats enligthermeneutisk tolkning utifrån studiens syfte. Den teoretiska anknytningen behandlar bildämnets historia ochämneskonceptioner, vilka levt kvar genom ett så kallat görande där reflektion kring och kommunikation medbilder inte prioriterats. Vidare har teorier om begreppsbildning bearbetats, där aspekterna erfarenhet, kontext,funktion, reflektion och mening verkat som viktiga komponenter för förståelse av begrepp.ResultatAnalysen av intervjuerna skildrar ett resultat där görandet fortfarande får mest utrymme i bildundervisningen.Begreppsbildning är enligt informanterna också avhängig en förankring i det praktiska arbetet. På så vis ärbegreppen ingripna i en given kontext och erfarenheter liksom begreppens funktion får en betydelse. Bildämnetbör enligt lärarna fungera som ett brett ämne, där många tekniker och medier erbjuds. Emellertid förefaller det såsom beskrivs, att traditionella och praktiskt baserade medel och begrepp främst behandlas. Informanterna haräven svårt att föra fram vilka begrepp som bör vara centrala inom bildämnet.Betydelse för läraryrketLärarna beskriver vikten av att arbeta med reflektion och analys i bildundervisningen, men det nämns inte somnågon huvuddel. Erfarenheter som reduceras till att enbart beröra praktik eller teori tenderar att verka i enmeningslös riktning vad gäller förståelse för begrepp. Genom att i större utsträckning föra in reflektion ikombination med görandet, samt genom att skapa ett meningsfullt sammanhang där elevernas egna visuellaerfarenheter och nutida medier tas tillvara, kan bildundervisningen skapa goda förutsättningar förbegreppsbildning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)