Tid i skolämnet : Lärares upplevelser och utmaningar kring den undervisningstid som finns

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Författare: Carina Winsa; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund. I grundskolan bland dagens lärare finns det en känsla och upplevelse av otillräcklighet och att tiden spelar stor roll i arbetet när det gäller planering och undervisning i skolan. Många av lärarna upplever att den grundliga kunskapen är lägre än den varit tidigare och att stress både hos elever och dem själva blir allt högre. De upplever även att de ofta behöver ”ta genvägar” i kunskapskraven och i det centrala innehållet för att hinna med att ge eleverna den undervisning de behöver. Skolan har en viktig roll och lärarna har ett viktigt uppdrag att utbilda elever och ge dem goda kunskaper och förutsättningar för att klara sig i livet. Syfte. Syftet med studien är att undersöka vad och hur behöriga lärare i olika skolämnen i grundskolan såg och upplevde tiden som en viktig faktor i undervisningen och dess betydelse. Metod. För att utföra studien på ett så brett och bra sätt som möjligt så samlade jag in data genom att göra semistrukturerade intervjuer, två av informanterna intervjuades digitalt via Teams och tre via fysiskt personligt möte. Allt material transkriberades och tematiserades under varje forskningsfråga som i sin tur blev resultatet i min studie. Resultat. I resultatet kunde man tydligt utläsa att tiden var en viktig faktor och att det var avgörande för undervisningen, men att många av lärarna upplevde tidsbrist i sina ämnen och att kunskapen var lägre nu än tidigare vilket även blev avgörande tidsmässigt. Man kunde även se att lärarna upplevde att de behövde ta genvägar och kapa delar av undervisningen för att tiden inte räckte till. Kursplanen och de centrala innehållet är ett styrdokument som man i många fall hos de intervjuade informanter kunde se att de inte till fullo kunde följa på grund av tidsbrist. Slutsats. Denna studie visar konkret att det finns ett tydligt syfte med undervisning enligt kursplanen och det centrala innehållet men att tiden är en bristvara och att det finns en upplevelse bland lärare att tiden är för knapp, många känner stress och man inte riktigt kan utföra ett tillräckligt bra jobb för bra kvalitet, man får ta genvägar för att hinna med.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)