Önskar mer än vad personalen är beredda att ge : -  En litteraturstudie om patienters erfarenheter av information efter en stroke.

Detta är en M1-uppsats från Blekinge Tekniska Högskola

Författare: Ikra Ali; Faranak Ahmadi; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning   Bakgrund: Stroke kan yttra sig på många olika sätt och med varierande svårighetsgrad, därför informationen måste anpassas efter individens behov och önskemål. Information, framför allt upprepad och adekvat information från alla vårdpersonalen har stor betydelse för patienten med stroke. Stroke är den näst vanligaste dödsorsaken och en av de vanligaste orsakerna till funktionsnedsättning i hela världen. Syfte: Syftet med litteraturstudien var att beskriva patienters erfarenheter av information under rehabilitering på sjukhus efter stroke. Metod: Studien gjordes som litteraturstudie med kvalitativ design som är baserad på 15 vetenskapliga artiklar. Med hjälp av Graneheim och Lundmans beskrivning av innehållsanalys utfördes Analysen på manifest nivå. Resultat: Analysen resulterade i övergripande temat: Önskar mer än vad personalen är beredd att ge, som följs av kategorierna: Att ha behov av att veta mer med underkategorierna: Att få veta mer om det man redan vet, Förstå vad som orsakade sjukdomen, Att få vara med och bestämma, Att kunna vara delaktig. Hinder för att få det man behöver, med underkategorin: Sättet information ges, Inte få tillgång till information, Inte vara till besvär. Lämnad till att dra egna slutsatser med underkategorierna: Vet inte vart man skall vända sig, Saknar detaljerad information, Saknar stöd, Osäkerhet kring utskrivning. Resultatet framkom också att när vårdpersonalen hade ett personcentrerat förhållningssätt fick patienterna hjälp att förstå i kategorin: Att får hjälp att förstå med underkategorin: Får en känsla av kontroll, Ger en ökad motivation. Studien visade att patienter till stor del upplever att informationen de erhåller är otillräcklig och det finns ett behov av att veta mer, förstå mer och kunna mer. Men när vårdpersonalen hade ett visst förhållningsätt bidrog till att patienterna erhöll den information de behövde. Slutsats: Studien visade att patienter till stor del upplevde att informationen de erhöll var bristfällig eller otillräcklig och efterfrågade allmänt större mängd information, och då även att den skulle vara mer tydlig detaljerad och individanpassad. Det fanns även flera hinder för få tillgång till önskad information, såsom sättet som informanten gavs och dålig kommunikation mellan vårdpersonalen. I studien framkom även att när vårdpersonalen hade ett personcentrerat förhållningsätt fick patienterna information som de behövde, vilket resulterade i tillfredställelse med informationen. Därför är det viktigt att patienter med stroke får individanpassat information för att kunna förstå sitt hälsotillstånd.   Nyckelord: Erfarenheter, information, rehabilitering, sjukhus och stroke.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)