Vatten i faktaböcker : Kemiundervisning i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

Sammanfattning: Syftet med studien är att göra en innehållsanalys av faktaböcker för barn sombeskriver vatten ur ett kemiskt perspektiv med fokus på vad faktaböckerna kanbidra med i förskolans kemiundervisning. Ett ämnesdidaktiskt tillvägagångssätthar använts där namngivning och sambandsintresse varit i fokus. Resultatet visarvikten av att veta var man kan hitta olika aspekter av vatten ur ett kemisktperspektiv i böckerna för att kunna använda dessa böcker i kemiundervisningen.Böckernas innehållsanalys visar en variation i hur vatten, dess aggregationsformeroch fasomvandlingar är definierade och illustrerade. Innehållsanalysen visar vadde olika böckerna kan bidra med och om det är funktionellt presenterat avseendevatten ur ett kemiskt perspektiv. Faktaböckerna hjälper till med det vetenskapligaspråket som är viktigt vid inlärning av naturvetenskapliga ämnen.Innehållsanalysen visar att dessa böcker kan användas som didaktiskt verktyg vidskapande av lärandesituationer om vatten ur ett kemiskt perspektiv. Bokläsningkan användas för att introducera barnen för naturvetenskap och hur världen runtomkring kan beskrivas utifrån ett kemiskt perspektiv. Användning av faktaböckerför barn är inte ett krävande verktyg i kemiundervisningen, då de bidrar medbegrepp och illustrationer. Denna studie kan bidra till att lära sig mer om hurböckernas författare identifierar och definierar vatten som kemiskt ämne.Resultatet kan bidra till förskollärares kemiundervisning och användandet avpassande bok vid rätt tillfälle.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)