Sökning: "Non-fiction book"
Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden Non-fiction book.
1. Vatten i faktaböcker : Kemiundervisning i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med studien är att göra en innehållsanalys av faktaböcker för barn sombeskriver vatten ur ett kemiskt perspektiv med fokus på vad faktaböckerna kanbidra med i förskolans kemiundervisning. Ett ämnesdidaktiskt tillvägagångssätthar använts där namngivning och sambandsintresse varit i fokus. LÄS MER
2. ”Jag vågar inte säga nej till arbete” : En analys av den prekära tillvaron i tre litterära verk: Linjen, Tjänster i hemmet och Cykelbudet
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : The purpose of this thesis is to analyse how three books can be seen as a modern form of the Swedish working class literature tradition. The works are Linjen by Elise Karlsson, Tjänster i hemmet by Marie Hållander, and Cykelbudet by Anders Teglund. LÄS MER
3. Hedges in Translation : A Study on the Translation of Hedging Devices from English to Swedish in a Non-Fiction Text
Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)Sammanfattning : This paper examines the translation of hedging devices from English to Swedish in a non-fiction history book, and more specifically, which strategies are used in the translation process and why. To get a clear overview of the different hedging devices that are found in the ST, they are divided into categories, which are then analyzed individually with illustrative examples. LÄS MER
4. Argumentera och resonera - men hur? : En analys av en lärobok i svenska på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Att språket spelar en nyckelroll för att nå skolframgång och för att – i ett större perspektiv – kunna verka aktivt i samhället är man inom utbildningsväsendet enig om. Vikten av att eleven utvecklar ett adekvat språkligt register med vilket kunskapen uttrycks – och i synnerhet ett diskursivt sådant – kan alltså inte förnekas, och genrepedagogiken har ur detta perspektiv haft ett särskilt inflytande i svensk skola, med dess explicita modellering i skrivande och metaspråkliga dekonstruktion av texter. LÄS MER
5. Traduire, un jeu d'enfants? : Les enjeux de la traduction en suédois d'un livre documentaire français pour enfants
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)Sammanfattning : The aim of this essay is to identify and find solutions to some of the difficulties occurring when translating into Swedish a French non-fiction book for children. Solid research has already been done about translating children’s literature. However, these studies often focus on novels and picture books and rarely non-fiction books. LÄS MER