Sökning: "Kvalitativ innehållsanalys"

Visar resultat 1 - 5 av 8141 uppsatser innehållade orden Kvalitativ innehållsanalys.

  1. 1. Att ta vid där lagen slutar: En analys av EU-domstolen som policyskapare inom ramen för den europeiska arresteringsordern

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Camilla Pedersen; [2021-01-21]
    Nyckelord :Juridiskt policyskapande; EU-domstolen; Den europeiska arresteringsordern; Juridifiering; Domstolspolitik;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att analysera hur och i vilken utsträckning EU-domstolen har skapat och förändrat policy inom ramen för den europeiska arresteringsordern.Studien betonar domstolens förhållningssätt till lagen och lagens utformning som två viktiga faktorer för domstolens inflytande på policy. LÄS MER

  2. 2. Vikten av att prata med barnen, inte om barnen En kvalitativ studie om utredande socialsekreterares upplevelser av att beakta barns delaktighet och barns perspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Cornelia Nyman; Josefine Mazetti; [2021-01-15]
    Nyckelord :barn; delaktighet; barns perspektiv; barnperspektiv; socialsekreterare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur ett urval av socialsekreterare upplever sig görabarn delaktiga och beakta barns perspektiv i LVU-utredningar som berör barn under 15 år. Föratt besvara studiens syfte formulerades två frågeställningar: Hur upplever sigsocialsekreterarna gå tillväga för att göra barn delaktiga i utredningsprocesserna? Hurupplever sig socialsekreterarna beakta barns perspektiv under utredningsprocesserna? För attbesvara studiens frågeställningar utgick studien från en kvalitativ forskningsmetod och detempiriska materialet bestod av sex intervjuer med yrkesverksamma socialsekreterare, vilkaarbetar med barn och unga vid tre olika socialtjänster. LÄS MER

  3. 3. Audionomens perspektiv på par-handledning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Birgitta Wallström-Berg; [2021-01-05]
    Nyckelord :Peer-learning; supervisor; clinical education; Par-handledning; handledare; verksamhetsförlagd utbildning;

    Sammanfattning : Background: The role of supervising audiology students has received an increased amount of attention since the introduction of the peer-learning model a few years back. Peer-learning is a model used during the students’ clinical practice. It has a specific structure based on two students actively working together as peers. LÄS MER

  4. 4. "Det är märkligt att bo i en sjuk kropp" : En kvalitativ litteraturstudie baserad på självbiografier om hur personer med ALS upplever sin sjukdom och livssituation

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV); Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Amanda Sundgren; Hibaq Abdirisaq; [2021]
    Nyckelord :ALS; innehållsanalys; kvalitativ; självbiografier; upplevelse;

    Sammanfattning : Bakgrund: ALS drabbar drygt 200 människor i Sverige varje år. Trots detta är förståelsen för hur det är att leva med sjukdomen otillräcklig. Forskningen som finns är begränsad och för att kunna ge personer med ALS en adekvat vård är det viktigt att förstå hur det är för dem att leva med sin sjukdom. LÄS MER

  5. 5. Fysioterapeuters erfarenheter och användning av Basal kroppskännedom vid olika sjukdomstillstånd och hälsoproblem

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Åsenlöf: Fysioterapi; Uppsala universitet/Åsenlöf: Fysioterapi

    Författare :Kasper Johansson; Anna Lind; [2021]
    Nyckelord :Basic body awareness; BAS-MQE; Physiotherapy; Qualitative interview study;

    Sammanfattning : Bakgrund Basal kroppskännedom (BK) används idag inom fysioterapin som behandlingsmetod för att öka kroppsmedvetenhet bland patienter. Det råder brist på solid kunskap om BK som behandlingsform samt fysioterapeuters erfarenheter kring hur interventionen används. LÄS MER