Sökning: "populärkultur"

Visar resultat 1 - 5 av 375 uppsatser innehållade ordet populärkultur.

  1. 1. What's not to like? : Historiebruk kring Ivan Aguéli 1920-2020

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Johan Arvidsson Lille; [2020]
    Nyckelord :Ivan Aguéli; use of history; culture of history; symbolic figure; Ivan Aguéli; historiebruk; historiekultur; symbolgestalt;

    Sammanfattning : This essay studies the use of history concerning the Swedish nineteenth century painter Ivan Aguéli. It places itself in the field of didactics of history where, in this case, the use of history on a societal scale is being analyzed. LÄS MER

  2. 2. "They were only slaves" : konstruerandet av “vi och dom” i Prinsen av Egypten

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Klara Gustavsson; Judith Lennartsson; [2020]
    Nyckelord :”vi och dom -konstruktioner; vi och dom; populärkultur; socialkonstruktivism; Social Sciences;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker hur “vi” och “dom” konstrueras, porträtteras och värderas i filmen Prinsen av Egypten (1998). I uppsatsen analyseras hur ett system av visuella och audiella tecken, tillsammans med varandra och i kombination med filmens narrativ skapar föreställningar och värden som kommuniceras till publiken. LÄS MER

  3. 3. Den ideala intimiteten : Privatlivets expertis i 1940-talets svenska populärkultur

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för idé- och lärdomshistoria

    Författare :Arvid Sjödin; [2020]
    Nyckelord :intimitet; ideal; rådgivning; populärpress; expertis; självhjälp; subjektskapande; modernitet.;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om rådgivning i kärlek- och intimitetsfrågor i svensk veckopress under 1940-talet. I undersökningen analyseras veckotidningarna Damernas värld, Veckorevyn och Husmodern. Undersökningens syfte är att förstå hur en ideal intimitet skapades i tidningarnas rådgivning i dialogen mellan expertis och läsare. LÄS MER

  4. 4. En ny renässans för astrologin? : En intervjuundersökning om astrologins plats i populärkultur och liv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sarah Palm Althén; [2020]
    Nyckelord :populärkultur; astrologi; nyandlighet;

    Sammanfattning : I denna uppsats görs ett försök att utreda huruvida astrologin har fått en mer självklar plats i populärkulturen, samt vilka som tror på astrologin som fenomen och varför de gör det. För att göra detta har jag använt mig av en intervjuundersökning med tio respondenter samt litteraturstudier och tidigare forskning på ämnet. LÄS MER

  5. 5. “All a bad b*tch need is money” -en kritisk analys av ambivalensen mellan feminism och kapitalism i musikvideor

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap; Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Nathalia Dalmer; Lisa Strålin Åsberg; [2020]
    Nyckelord :diskursanalys; feminism; femvertising; hiphop; kapitalism; kommersialisering; male-gaze; multimodal; kritisk; musikvideo; objektifiering; populärkultur;

    Sammanfattning : This article argues for the ambivalence between the use of feminist discourses in commercial purposes as the music industry and popular culture is driven by capitalist logic. The issue is analyzed with a multimodal discourse analysis. LÄS MER