Förskolans fysiska miljö, en viktig komponent i barns lärande? En enkätundersökning bland 69 pedagoger i förskolan.

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Bakgrund/Syfte:Under vår verksamhetsförlagda utbildning har vi sett stora variationer i miljön och blev därför intresseradeav att titta på om pedagoger i förskolan ser inomhusmiljön som en viktig komponent i barns lärande ochom ålder på barnen i gruppen påverkar deras syn på detta.Metod:Vi valde att göra en enkätundersökning med 84 personer, var av 69 personer svarade. Respondenternatillhör tre rektorsområden i en mellanstor kommun i Västsverige. Resultatet som vi fått av enkäternadiskuteras mot litteratur som dels berör ämnet men också barns lärande. Litteraturen som vi valt attanvända har vi delat upp i tre delar. Den första delen tar upp förskolan och dess miljö ur ett historisktperspektiv. Andra del består av olika teorier som behandlar förhållningssätt till barns lärande och som vianser påverkar utformandet av inomhusmiljön. Den sista delen handlar om rapporter skrivna kring denfysiska inomhusmiljöns betydelse för barns lärande.Resultat:Vi ser i vårt resultat att i stort sett alla pedagoger i vår undersökning ser den fysiska inomhusmiljön som enviktig del i barnens lärande på förskolan. De anser också att en tillgänglighet till material är en förutsättningför lärsituationer. De skillnader som vi ser är att pedagogerna som arbetar med de yngre barnen reflekterarmer kring miljön än de pedagoger som arbetar med i åldersblandad grupp eller med äldre barn.Betydelse för läraryrket:Vi fastnade för detta ämne då vi såg stor skillnad på kvaliteten i förskolan, när det gäller inomhusmiljönoch dess utformning. Vi ser vårt arbete som betydelsefullt eftersom miljön är något som många pedagogerbehöver arbeta mer med. Vi hoppas och tror att vårt arbete ska inspirera och få fler pedagoger att börjareflektera kring den fysiska inomhusmiljön på sina förskolor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)