Tunna texter– brist på adjektiv?

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

Författare: Lena Eriksson; [2008]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Under min utbildning till lärare i svenska som andraspråk kom jag i kontakt med en undersökning som hävdade att flerspråkiga elevers texter ibland upplevs som tunna därför att de beskrivande partierna är få, och delvis innehållsligt annorlunda jämfört med de beskrivande partierna i enspråkiga elevers texter. I scheman över utvecklingsgången i ett andraspråk framstår mängden adjektiv i elevernas språk som en parameter med vilken man kan avläsa hur långt eleverna kommit i sin språkutveckling. Jag ville därför undersöka om det är bristen på adjektiv som gör att de flerspråkiga eleverna har färre och mer glest spridda beskrivande partier i sina texter, vilket i så fall skulle kunnat avhjälpas med adekvat undervisning om adjektivens betydelse för en text. Resultatet av min undersökning visar på, att det för de flerspråkiga elevernas del inte tycks vara så att adjektiven saknas i ordförrådet. Det är vidare tveksamt om vi enbart med ledning av antalet adjektiv i en text kan avgöra hur tunn texten är. Min undersökning visar dock på ganska stora skillnader i andelen adjektiv i förhållande till antalet löpord i texten, jämfört med elevtexter skrivna på 1970- talet, vilket kan tyda på att det antingen har hänt något med det svenska skriftspråket eller, att det har hänt något med de svenska gymnasisterna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)