"Leker du med killsaker?" - om hegemonisk maskulinitetsstruktur i förskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Annelie Karlsson; Emelie Krak; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning:Genus är det socialt konstruerade könet som skapas i samhället och resulterar i normer ochvärderingar som påverkar hur vi lever våra liv. Vårt syfte med undersökningen är attsynliggöra om det finns några traditionella könsmönster i förskolan, samt att ta reda på hurbarnen förhåller sig till dessa i sådana fall. Den metod vi utgick ifrån vid insamlandet avmaterial till vår studie var observation. Vi har befunnit oss i bakgrunden vid genomförandetför att få en så objektiv bild av studieämnet som möjligt. Vårt resultat har vi valt attsammanställa utifrån våra frågeställningar, i tre olika kategorier: Rosa - den omdiskuteradefärgen, Föreställningar kring kvinnligt och manligt, samt Könskodade föremål ochföreteelser. Det vi har kommit fram till i vårt resultat är att det på de förskolor vi har studeratförekommer en hegemonisk maskulinitetsstruktur, där flickor och pojkar har olikaförväntningar på sig som de även själva speglar. I vår analytiska diskussion diskuterar vi kringhur arbetet inom förskolan för att motverka denna normativa struktur skulle kunna te sig. Irelation till detta redogör vi för pedagogernas förhållningssätt och roll i en strävan efter attutmana dessa traditionella könsmönster.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)