Problem relaterade till förskrivarkontakt : En kartläggning bland farmaceuter på apotek

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för kemi och biomedicin (KOB)

Sammanfattning: Farmaceutens uppgift vid läkemedelsexpediering innefattar att kontrollera att receptet är förskrivet enligt godkända premisser. Om problem uppstår behöver farmaceuten ta ställning i om förskrivarkontakt är aktuellt för klargörande och åtgärder. Förskrivare har inte tillgång till patienters fullständiga journaler vilket kan öka risken för att olika typer av problem uppstår vid läkemedelsförskrivning. Sedan monopolet avskaffades har apoteken ökat i antal men antalet farmaceuter per apotek har snarare minskat. Underbemanning och stress kan påverka farmaceutens arbete och därmed medföra en ökad risk för felexpedieringar. Farmaceutens möjlighet till förskrivarkontakt ligger således till grund för en säker läkemedelsanvändning och ökad patientsäkerhet. Syftet med studien var att kartlägga problem som leder till förskrivarkontakt vid läkemedelsexpediering samt kartlägga problem som uppstår i samband med förskrivarkontakt. Studiens metod var att alla farmaceuter (1352) som arbetade på ett öppenvårdsapotek på Apoteket AB fick möjlighet att genomföra en onlinebaserad enkät. En länk till enkäten mejlades ut till alla apotek i Sverige tillsammans med ett följebrev med information om studien. Farmaceuterna hade möjlighet att besvara enkäten mellan 14–29 september 2023.  Resultatet visade att 200 farmaceuter deltog i enkäten. 38,5 % ansåg att fel förskrivet läkemedel genererade förskrivarkontakt varje gång det förekom följt av fel eller oklar dosering (25 %) och  läkemedel som genererar en D interaktion (24,5 %). Respondenterna upplevde att restnoterade läkemedel förekom dagligen (77,5 %) därefter läkemedel som indikerar en C interaktion (61,5 %) och missad läkemedelsförskrivning (41,5 %). Avregistrerade läkemedel (13,5 %), läkemedel som genererar en D interaktion (13 %) och restnoterade läkemedel (12,5 %) var de problem som flest respondenter ansåg tog >30 minuter att lösa med förskrivare. Dessutom var förskrivare inte anträffbara i cirka 50 % av fallen vilket 97 % ansåg. Respondenterna valde att i 58,5 % av fallen återkoppla till patienten när problemet var åtgärdat när förskrivaren inte var anträffbar. 74 % av respondenterna upplevde att tidsbrist utgjorde ett hinder för förskrivarkontakt där 16 % ansåg att det förekom dagligen. Orsaken till tidsbristen ansågs vara underbemanning och högt kundtryck enligt 55 % av respondenterna.  Slutsatsen är att fel förskrivet läkemedel, fel eller oklar dosering och läkemedel som genererar en D interaktion är de tre problemen som oftast leder till förskrivarkontakt. Tidsbrist och svårigheter i att få tag på förskrivaren är problem som uppstår i samband med förskrivarkontakt och påverkas av underbemanning och högt kundtryck.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)