Analys och reflektion - verktyg i sångpedagogyrket

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Karolina Carlsson; [2012]

Nyckelord: analys; reflektion; bedömning; betygssättning; sån;

Sammanfattning: Sammanfattning:Syftet med denna studie är att identifiera och belysa problematik kring betygssättning och bedömning gällandeämnet Sång i gymnasieskolan. I fokus ligger lärprocessen och relationen till det egna lärandet.Mina frågeställningar är:- Hur tänker pedagoger kring begrepp i styrdokument som rör analys och reflektion?- Hur tänker pedagoger kring möjligheten att betygssätta och bedöma kunskaper och förmågor som rör analysoch reflektion?- Hur arbetar pedagoger med att hjälpa elever att utveckla sina analytiska och reflektiva förmågor?Jag har gjort djupintervjuer med tre sångpedagoger som har varierande antal år i yrket och anställning på olikatyper av gymnasieskolor. Jag har valt att arbeta med djupintervju då jag vill fokusera på att beskriva och förståvad enskilda personer upplever. Intervjuerna har genomförts med hjälp av en intervjumanual och har analyseratsenligt kvalitativa metoder. Frågorna har jag utformat med hjälp av uppsatsens syfte och frågeställningar samtmed hjälp av rådande styrdokument. De tre frågeställningarna är uppdelade i teman skapade utifråninformanternas tankar.Resultaten av undersökningen visar informanternas syn på hur bedömning och betygssättning är en utmaning iläraryrket. Exempel på detta är att analys och reflektion är viktigt att behärska för att förstå och ta ansvar för sinegen lärprocess och för att kunna musicera med ett eget uttryck. Resultaten visar också att bedömning ochbetygssättning till stor del handlar om att bedöma elevers mognad och ambition. Vidare visar resultaten på riskenför subjektiv bedömning och om det finns en egentlig nytta med betyg i ämnet Sång. Resultaten ger ävenexempel på hur man kan öva analys och reflektion och att detta ger positiva effekter på lärandet, med ett vidgatuttryck som ett mål.I och med det målstyrda skolsystem vi har i Sverige är det av vikt att samtalen angående bedömning ochbetygssättning hålls levande då varje pedagog måste relatera betygskriterierna utifrån varje enskild elev. Atteleverna ska analysera och reflektera kring sin lärprocess genomsyrar styrdokumenten på alla nivåer och i allaämnen i gymnasieskolan. Med kontinuerliga samtal kring begreppen analys och reflektion torde pedagogerkunna hjälpa varandra och sina elever till ett vidgat kunskapsbegrepp och en medvetenhet kring den egnalärprocessen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)