Großschreibung. Eine Studie über Verstöße gegen die Großschreibung der Deutschlerner an der schwedischen Grundschule

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

Sammanfattning: I det tyska språket skriver man inte bara stor begynnelsebokstav när man börjar en ny menig och vid namn. Samtliga substantiv skrivs också med stor bokstav och trots att det finns utförliga regler för detta gör både modersmålselever och elever som läser tyska som främmande språk fel. Genom att ord från andra ordklasser, t.ex. verb och adjektiv, kan ombildas till substantiv, s.k. substantivering, skrivs dessa med stor bokstav. De får då samma form som ett adjektiv eller verb, vilket leder till problem då gränserna mellan de olika ordklasserna inte längre är tydliga. Genom en empirisk undersökning i klasserna 7, 8 och 9 utreds antalet fel när det gäller att skriva med stor bokstav, och vid vilka kategorier av substantiv som de flesta felen förekommer. I undersökningen delas substantiven in i konkreta och abstrakta substantiv. De konkreta delas även in i tre undergrupper; saker, levande ting och namn. En jämförelse görs också om klass 9 skriver bättre resultat än klass 7, och huruvida felen som modersmålseleverna gör skiljer sig från eleverna som läser tyska som främmande språk. En beskrivning av hur undervisningen går till när det gäller att skriva med stor begynnelsebokstav görs också, både för eleverna med tyska som modersmål och för de svenska eleverna som lär sig tyska.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)