Hur lärare i grundskolans senare år arbetar med läsförståelsestrategier med eleverna

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Runt sekelskiftet framkom det av olika jämförande studier att svenska elever tappade i läsförståelse jämfört med elever från andra länder. Resultaten från en av de jämförande studierna, PIRLS, där elever i årskurs fyras situation undersöktes, visade också att svenska elever arbetade mindre med strategier för läsförståelse än genomsnittet för elever från andra länder som deltagit i undersökningen. Sedan dess har fortbildningsinsatser gjorts för svenska lärare och resultaten från senare PIRLS studier har också visat att svenska elever har förbättrat sin läsförståelse relativt gruppen elever från andra länder.    Syftet med detta examensarbete är att ta reda på hur några lärare i grundskolans senare år arbetar med läsförståelse och motivation samt vilka läsförståelsestrategier som de arbetar med. Det är viktigt för en modersmålslärare att ha god kunskap om läsförståelse och om hur det arbetas med läsförståelse i andra ämnen så att lärarkåren kan skapa samsyn kring hur eleverna ska arbeta med olika modeller för läsförståelse på den aktuella skolan. I arbetet kommer jag att utgå från Bråtens (2008) definition av läsförståelse. Bråten menar att läsförståelse är att avkoda en skriven text och därefter skapa sig en mening av texten. För att göra min undersökning har jag använt mig av kvalitativa intervjuer.    Lärarna som deltog i undersökningen arbetade med olika strategier för läsförståelse. Två av lärarna undervisade i naturvetenskapliga ämnen, en av lärarna undervisade i samhällsorienterade ämnen och en av lärarna undervisade i modersmål. Det visade sig att lärarna som undervisade i naturvetenskapliga ämnen arbetade annorlunda än läraren som undervisar i språk. Det visade sig också att det fanns en god vilja att arbeta med läsförståelsestrategier bland lärarna som deltog i undersökningen men att kunskapen om olika strategier var låg. Samtliga lärare som deltog i undersökningen uppgav att det tyckte att det var svårt att arbeta med läsförståelsestrategier. Ingen av de aktuella lärarna hade deltagit i någon fortbildning inom läsförståelse, förutom att lyssna på föreläsningar i samband med studiedagar.   Nyckelord: Läsförståelse, läsförståelsestrategi, motivation

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)