“Kommunikation kräver inte förflyttning” : Studie- och yrkesvägledares upplevelse av digitala vägledningsmöten i svensk gymnasieskola

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Författare: Li Rustas; Peter Eneljung; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I samband med pandemin och uppmaningen från Folkhälsomyndigheten i Sverige kring social distansering så ökade användningen av digitala distansmöten vilket anses viktigt att undersöka. I undersökningen av upplevelser från studie- och yrkesvägledare i gymnasiet valdes från forskningsfrågan ”Hur beskriver studie- och yrkesvägledare upplevelsen av digitala vägledningsmöten med elever, enskilt och i grupp?”. Även frågan ”Vilka förhoppningar framåt har studie- och yrkesvägledare kring digital vägledning?” undersöktes. För insamling av data valdes kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer och till analysen valdes hermeneutisk ansats och open coding.Samtliga studie- och yrkesvägledare upplever att digitala möten med elever medför flexibilitet och tillgänglighet. Studie- och yrkesvägledare i undersökningen uttrycker oro över att delar av kommunikation, och vissa delar av interaktion, uteblir vid digital vägledning. Respondenterna beskriver hur till exempel kroppsspråk inte syns och att det gör det svårare att skapa en djupare kontakt med elever, vilket försvårar djupare vägledningssamtal. Flertalet av respondenterna nämner teknikkrångel som ett problem, men att de samtidigt använder tekniken till sin fördel. Samtliga studie- och yrkesvägledare önskar hjälpmedel för bättre kommunikation och interaktion med elever i digitala vägledningsmöten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)