Fysisk aktivitet och rörelse i förskolan. : En kvalitativ analys av förskollärarnas berättelser.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: WHO har gett ut riktlinjer för barn om vikten av att röra sig 180 min per dag, just för att det tydligt konstaterats att dagens barn är för mycket stillasittande. Genom att förskole pedagoger erbjuder barnen samma förutsättningar till fysiska aktiviteter så påverkar det barnen till ett mer hälsosamt liv där det stillasittande aktiviteterna minskar samt större chans att fortsätta ett aktivt vuxet liv. Här i Sverige är det folkhälsomyndigheten (2021) som rekommenderar 60 min per dag/ barn. Studien undersöker hur förskollärarna beskriver den fysiska aktiviteten som höjer barnens puls samt förutsättningarna till att genomföra rörelse och fysisk aktivitet som är pulshöjande i förskolan. Studien är en kvalitativ intervjustudie där sju förskollärare deltagit från svenska förskolor. Intervjusvaren transkriberades och kategoriserades. Studien följer de etiska aspekterna utifrån Vetenskapsrådets etiska principer, så som att alla namn är fiktiva i studien. I resultaten beskriver förskollärarna att barnen behöver få förutsättningar och möjligheter till att utföra olika fysiska aktiviteter. Att barnen även får använda sig av motoriken är något som behöves för att barnen ska få utvecklas och ge större möjligheter att vara delaktiga i förskolans kontext. I olika miljöer kan olika typer av rörelser användas och varje barn utmanas utifrån deras behov, utveckling och lärande. Förskollärarna är överens om att den fysiska aktiviteten är viktig och att den behöver vara både planerad och prioriterad, ändå sker det mest spontant. En faktor som gör att den fysiska aktiviteten sker spontant kan enligt Sollerhed m.fl. (2021) vara att den svenska läroplanen inte har något mål om fysisk aktivitet. Resultatet analyseras utifrån ett socialpedagogiskt perspektiv där förskollärarna beskriver fysisk aktivitet och rörelser samt förutsättningar vilket berör delaktighet, barnens behov och förskollärarnas förhållningssätt för att genomföra undervisning. I diskussionen belyses den problematik som studien visat, så som bristande läroplans mål, förskollärarnas osäkerhet om kunskapen räcker till. I vår studie såg vi hur viktigt ett specifikt läroplansmål om fysisk aktivitet, och rörelse, skulle vara för förskolans vidare utveckling mot ett hälsosammare leverne.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)