Språkutveckling i den fria leken

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Författare: Anna Tropp; Claudia Yaacoub; [2023]

Nyckelord: Språkutveckling; Fri lek; Deltagande;

Sammanfattning: Inledning: Språkutveckling och lek är stora och viktiga områden i förskolans verksamhet. Förskollärare bör vara medvetna om och ha kunskap kring att arbeta med språkutveckling i stimulerande miljöer där barn känner sig trygga. I den fria leken finns det många språkutvecklande möjligheter för barn samt flertalet arbetssätt för förskollärare att nyttja för att barn ska utvecklas språkligt i den fria leken.  Syfte: Syftet med denna undersökning är att skapa större kunskap och ökad förståelse om möjligheter och utmaningar i arbetet med barns språkutveckling i den fria leken.  Metod: I denna undersökning har vi valt att använda kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Intervjuerna genomfördes på en och samma förskola och det var sex deltagande förskollärare. Frågorna till intervjun utformades utifrån undersökningens syfte och frågeställningar. Intervjuerna spelades in och transkriberades efteråt.  Resultat: Undersökningens resultat pekar på att det är betydelsefullt att vara deltagande i barns fria lek för att främja språkutvecklingen. Det beskrivs att förskollärarna behöver vara medvetna och inlyssnande när de deltar i leken för att ha möjlighet att stötta barn språkligt. Det framkommer att det ibland upplevs som en utmaning att veta när man som pedagog ska delta i barns fria lek, samtidigt som det beskrivs att det ibland krävs en pedagog för att leken och språket ska utvecklas vidare. I resultatet presenteras flera olika arbetssätt som förskollärare kan använda i den fria leken kopplat till språkutveckling. Det ges förslag på arbetssätt såsom att presentera nya ord och begrepp samt arbeta med öppna frågor för att starta igång reflektion. Det framkommer att tecken och bildstöd används som språkutvecklande verktyg i den fria leken. Speciellt för barn med annat modersmål än svenska och för barn som inte utvecklat det verbala språket ännu. Andra språkutvecklande verktyg som beskrivs är bilder, böcker och lärplatta, vilket förskollärarna menar är hjälpmedel som kan användas i den fria leken för att komma framåt i den språkliga utvecklingen. Resultatet pekar på att lärmiljöer är viktiga för barns språkutveckling, där förskollärarna behöver se till barns intresse för att utforma miljöer som inspirerar till språkliga möten. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)