Lärares syn på datoranvändning i klassrummet i de tidiga skolåren

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: InledningVårt samhälle förändras ständigt och denna förändring sker även inom skolans väggar. En av våra störstaförändringar är informationsteknikens utveckling och datorns intåg i vår vardag likväl som i vår utbildning.SyfteSyftet med detta arbete är att genom en klassrumsstudie undersöka fyra lärares syn på informations- ochkommunikationsteknologins användning i klassrummet. Huvudfrågan i undersökningen syftar till att försöka tareda på hur och med vad man arbetar med datorn i klassrummet. För att undersöka detta använder jag mig avobservationer och intervjuer, med observationsschema och intervjuunderlag som material.ResultatResultatet av undersökningen pekar på att lärarens syn på datoranvändningen påverkar hur man väljer att arbetamed datorn i klassrummet. Även lärarens kunskaper i datoranvändning påverkar hur man väljer att utnyttjadatorn. Det finns en variation i synen på datoranvändningen bland de lärare som deltagit i undersökningen.Lärarna använder sig av datorn som ett kommunikativt hjälpmedel samt som ett verktyg i elevernas läs- ochskrivutveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)