Barnmisshandel- anmälningsplikt bland förskolelärare
Sammanfattning: MITTUNIVERSITETET Institution för socialt arbetet ÄMNE: Socialt arbete, C- kurs HANDLEDARE: Sofie Ghazanfareeon Karlsson SAMMANFATTNING Barnmisshandel finns och har funnits i alla tider och i de flesta kulturer. Barnmisshandel är ingen isolerad företeelse, oftast finns ett mönster av problem, som handlar om individen, familjen, samhället och kulturella värderingar. Studiens syfte var att uppnå en ökad förståelse för barnmisshandel samt att undersöka och analysera hur förskolelärarna förhöll sig till anmälningsplikten vid misstanke om barnmisshandel. Studien genomfördes med hjälp av semistrukturerade kvalitativa intervjuer med tre förskolelärare och en barnskötare. Av studiens resultat framgick att intervjupersonerna var väl medvetna om att de hade anmälningsplikt samt att de visste vad anmälningsplikten innebar. Trots sin medvetenhet beskrev de att de kände sig osäkra och ville ha starkare bevis för att barnmisshandel förelåg innan de gick så långt som till en anmälan. Studien visade också att en önskan bland intervjupersonerna var att få lära sig mer om barnmisshandel samt hur man uppmärksammar det bättre. NYCKELORD Barnmisshandel, Förskolelärare och Anmälningsplikt. TITEL: Barnmisshandel – anmälningsplikt bland förskolelärare FÖRFATTARE: Johanna Pettersson DATUM: 19 april 2010
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)