Resultaten och varumärket

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för marknadsföring (MF)

Författare: Herbring Emma; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund: Varumärken inom idrotten har traditionellt sett inte värderats särskilt högt. Dock omsätter idag fotbollslag i Europa summor som gör att de måste prioritera både marknadsföring och varumärkesbyggande. Varje fotbollsmatch är unik och resultaten kan inte förutspås. Detta är själva tjusningen med sporten och det som lockar fram ett så stort engagemang hos supportrarna. Dock skapar detta även utmaningar för de som arbetar med marknadsföring och varumärkesbyggande inom en fotbollsklubb. Syfte: Syftet med examensarbetet är att analysera och klargöra PSV:s marknadsföringsarbete samt att undersöka hur PSV:s intressenter uppfattar varumärket PSV. Metod: Studien har genomförts med ett kvalitativt angreppsätt. Empirin består av elva intervjuer, tre för att besvara frågeställningarna runt marknadskommunikation och åtta för varumärket. Slutsats: PSV arbetar med alla verktyg i marknadskommunikationen. Eindhoven, Philips och mästare är de attribut som marknaden främst förknippar med PSV. Dessa attribut stämmer väl med PSV:s önskade varumärkesidentitet. Detta tyder på att PSV har kommit långt i sitt varumärkesarbete. Resultaten är mycket viktiga för ett fotbollslags varumärke.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)