Alla är ju parallellogrammer! : En interventionsstudie med dynamiska matematikprogram i årskurs 2

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Karlstads universitet

Sammanfattning: Syftet med studien är att tillföra kunskap om hur dynamiska matematikprogram kan användas av lärare i lågstadiet (årskurs 2) för att utveckla elevers förståelse för fyrhörningar. Vi ämnade också ta reda på vilka faktorer som är viktiga att ta hänsyn till vid utformningen av en undervisningsaktivitet likt denna. För att besvara studiens syfte har vi valt en kvalitativ designbaserad forskningsansats, med tre interventioner som planerats, analyserats och reviderats. 17 elever deltog i studien.Resultaten visar att GeoGebra i samband med undervisningen före aktiviteten har utvecklat elevernas förståelse för fyrhörningar. Eleverna fick möjlighet att manipulera de olika formerna på ett sätt de inte tidigare testat vilket i samband med diskussionerna ledde till att de utvecklade en förståelse för namn, begrepp samt egenskaper hos fyrhörningarna. Vad som kunde konstateras var att formernas inbördes relationer fortfarande efter aktiviteten var svåra att förstå. Viktiga faktorer vid utformningen visade sig vara hur frågorna är formulerade samt att undervisningen före aktiviteten uppmärksammar kritiska drag hos lärandeobjektet för att eleverna ska ges möjlighet att urskilja dessa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)