Skolkuratorns perspektiv på elevhälsoarbete : Med fokus på det främjande och förebyggande arbetet

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Sammanfattning: Skolkuratorns unika roll i skolan bidrar med ett psykosocialt perspektiv i syfte att främja elevernas välbefinnande och utveckling. Hur elevhälsoarbetet utformas kan dock se olika ut beroende på skolans behov och förutsättningar. Studiens syfte är att undersöka skolkuratorns upplevelse av hur elevhälsoarbetet med fokus på det främjande och förebyggande arbetet bedrivs och organiseras för eleverna i grundskolan. Författarna har utfört en kvalitativ studie genom fem semi-strukturerade intervjuer med skolkuratorer. Utifrån intervjumaterialet har en tematisk analys genomförts. De viktigaste slutsatserna innefattar bland annat att det främjande och förebyggande arbetet är prioriterat samtidigt som det akutstyrda arbetet tar mycket tid och resurser. En annan slutsats som nås är att samverkan har en stor betydelse för ett gott elevhälsoarbete. Utöver dessa slutsatser framkommer även ett flertal komplexa utmaningar som präglas av resurs- och ekonomibrist samt en brist på tidseffektivitet. Utifrån studiens resultat anser författarna att ytterligare forskning angående implementering av evidensbaserade metoder bör genomföras. Detta då skolkuratorer ofta inser vikten av dessa metoder men lyfter samtidigt fram att de inte alltid är tillräckligt anpassade till skolmiljön.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)