Handla med handlingskompetens : en kvasiexperimentell studie kring undervisning om hållbar konsumtion

Detta är en Magister-uppsats från Linköpings universitet/Nationellt centrum för utomhuspedagogik (NCU); Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Författare: Helene Grantz; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med den här studien har varit att undersöka vilka skillnader som kan identifieras rörande elevers handlingskomptens beroende på var och hur undervisningen har bedrivits. Jag har velat ta reda på på vilka sätt valet av undervisningsmetoder och valet av plats för undervisningen kan påverka elevernas utveckling av handlingskompetens. Studien har genomförts med en kvasiexperimentell design, där två klasser i årskurs 8 har arbetat med ett tema kring hållbar konsumtion av kläder. Den ena klassen har haft all undervisning i klassrummet medan den andra klassen vid två tillfällen fått gå till stadens centrum för att göra butiksundersökningar och intervjua butikspersonal. I övrigt har båda klasserna fått likartad undervisning av samma lärare. I slutet av projektet genomfördes semistrukturerade gruppintervjuer med eleverna som analyserades med hjälp av tematisk analys. Resultaten visar att klassen som gjort butiksundersökningar i betydligt högre utsträckning såg just att ställa frågor i butiken som ett sätt att påverka för en hållbarare klädkonsumtion. Att de nämner frågandet som en lösning på problemen med klädproduktion och konsumtion kan kopplas till att de fått möjlighet att pröva detta tillvägagångssätt. Men det innebär dock inte med nödvändighet att eleverna kommer att använda sig av denna påverkansmetod när de själva handlar kläder. Intervjuerna visade också att butiksundersökningarna lyftes av elva av tjugo elever som viktigast för att skapa engagemang för ämnet. Näst viktigast ansåg de vara att se på film. I klassen som hade all undervisning i klassrummet var film det mest dominerande sättet att skapa engagemang.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)