Att möjliggöra skiften från linjära materialflöden till hållbar cirkulering av material i transportinfrastruktur : Utveckling och test av tillvägagångssätt för att identifiera vägar till att möjliggöra omställning och andra skiften

Detta är en Master-uppsats från KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

Författare: Sara Malmgren; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Att möjliggöra omställning kan vara utmanande. Trafikverket arbetar för att infrastrukturen ska vara klimatneutral senast år 2040, och är därmed en av många aktörer som möter behov av att möjliggöra omställning. Det här projektet har sökt utforma ett tillvägagångssätt som drar nytta av systemtänkande och omställningsteori i arbete med att ta fram underlag för att identifiera möjliga vägar till att möjliggöra omställning och andra skiften, och testat att använda detta för att söka beskriva vägar till att möjliggöra skiften från linjära materialflöden till hållbar cirkulering av material i transportinfrastruktur. Med ”hållbar cirkulering” avses här cirkulering som i) möter krav som ges av kvalitetskrav i den givna tekniska installationen och dess omgivande miljö och ii) realiserar samhällsekonomiskt kostnadseffektiva möjligheter till minskad klimatpåverkan. Tillvägagångssättet har utformats för att underlätta för att sammanfoga aktörers syn på hinder och möjligheter, hantera komplexitet förknippad med omställning, och på så vis underlätta strukturerat arbete med att ta fram förslag till prioriterade områden för insatser för att minska systemmisslyckanden. Detta genom att baserat på data från semi-strukturerade intervjuer med aktörer i olika delar av värdekedjan ta fram ett orsaksloopdiagram utformat med utgångspunkt i Smith et al. (2005) beskrivning av vad omställning innebär. Projektet har också tagit fram en förenklad version av orsaksloopdiagrammet avsedd att underlätta dialog, som här kallas “omställningslogik”, och visat hur en effektkedja för fortsatt arbete kan tas fram baserat på den typ av diagram som tagits fram i projektet. Tillvägagångssättet har i projektet testats för att baserat på data från fem semi-strukturerade intervjuer beskriva vägar till att möjliggöra skiften från linjära materialflöden till hållbar cirkulering av material i statlig transportinfrastruktur, dvs vägar och järnvägar som Trafikverket ansvarar för. Projektets resultat visar på 7 sammanlänkade huvudsakliga vägar till att möjliggöra skiften till hållbar cirkulering i statlig transportinfrastruktur genom insatser inom föreslagna prioriterade områden som minskar systemmisslyckanden. Föreslagna prioriterade områden för insatser innefattar 1) digitala system för att hålla koll på material inklusive såväl deklaration av dessa som tillgång inom rimligt avstånd, 2) affärsmodeller och kompletterande insatser för samordning mellan flöden, 3) förutsättningar för att använda material med rätt prestanda givet tillämpningen inklusive standarder, provningsmetoder och förutsättningar för att fatta beslut med utgångspunkt i dessa, 4) undersöka möjligheter till utveckling av regelverk för minskad administration och likvärdiga krav på cirkulerade och primära material, 5) förbättrade förutsättningar för tolkning av lagstiftning, 6) lärande kring användning av cirkulerade material, och 7) utvecklad målbild för hållbar cirkulering, inklusive beskrivning av marknadsmisslyckanden som behöver hanteras. Rapporten beskriver också möjliga nästa steg i arbete med att möjliggöra hållbar cirkulering av material i statlig transportinfrastruktur. Projektets resultat är avsett att fungera som underlag för fortsatt dialog och analys. Rapporten beskriver också möjligheter till fortsatt arbete med modellering som stöd för att ta fram underlag för att möjliggöra omställning och andra skiften.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)