Storytelling och humor i dagens marknadsföring : En kvantitativ studie mellan olika marknadsföringsstrategier och dess påverkan på konsumenternas attityder

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

Författare: Juliusz Baczynski; Jonathan Bergdahl; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Titel: Storytelling och humor i dagens marknadsföring.En kvantitativ studie mellan olika marknadsföringsstrategier och dess påverkan på konsumenternas attityder. Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi 15 hp Datum: 2022-06-03 Författare: Juliusz Baczynski & Jonathan Bergdahl Syfte: Syftet med studien är att undersöka konsumenters attityder, av en reklam, gentemot ett företags vara/tjänst kopplat till storytelling och graden av humor i reklamen. De attityder som kommer att mätas är word of mouth, varumärkesimage och köpintention. Dessa tre attityder studeras genom vilken grad av påverkan de har, och beroende på vilken av dessa marknadsföringsstrategier som reklamen använder sig av. Metod: För att undersöka detta utformades en enkät som besvarades av 60 stycken respondenter. Enkäten gick ut på att respondenten fick tänka på en reklam de kommer ihåg från tidigare. De fick sedan svara på frågor som gav oss underlag för att ta reda på om reklamen framfördes på ett berättande sätt (storytelling) och graden av humor som reklamen innehöll. Sedan fick respondenterna svara på frågor angående deras attityd gentemot företaget och varan/tjänsten i fråga. Slutsats: Denna studie visade att reklam som innehåller storytelling leder till ökade positiva attityder gällande word of mouth, varumärkesimage och köpintention jämfört med reklam utan storytelling. Studien visade även att reklam som innehåller humor leder till ökade positiva attityder gällande word of mouth, varumärkesimage och köpintention jämfört med icke humoristiskt laddad reklam. Vidare visade studien även att storytelling i samband med humoristisk reklam inte leder till ökade positiva attityder gällande word of mouth, varumärkesimage och köpintention.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)