Sökning: "ekonomi tv"

Visar resultat 1 - 5 av 122 uppsatser innehållade orden ekonomi tv.

  1. 1. Har svensk fotboll en ljus framtid? : En studie om intäkter, kostnader och karaktäristiska drag

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola

    Författare :Nils Lavah; Mattias Broberg; [2023]
    Nyckelord :Intäkter; kostnader; Tv-rättigheter; fotboll; Allsvenskan;

    Sammanfattning : Den svenska fotbollen har under de senaste åren genomgått en kommersialiseringsprocess som inte bara har inneburit ökade publiksiffror och engagemang utan även ökade intäkter, framför allt från Tv-rättigheter. I denna process har bolagiseringen av svensk idrott varit en viktig milstolpe, att föreningar kunde gå från att vara ideella föreningar till att bilda Idrotts AB gav den svenska idrotten en ny dimension. LÄS MER

  2. 2. Streamingtjänster och sportdokumentärer: Makten över dagordningen : En jämförande studie om skillnaderna på medias rapportering innan och efter serien Formula 1: Drive to survive

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Robin Hällqvist; Karl-Edvard Zetterberg; Pontus Berg; [2023]
    Nyckelord :Agenda setting theory; intermedial agenda setting; quantitative; Content analysis; Formula 1; dagordningsteorin; intermedial dagordning; kvantitativ; innehållsanalys; Formel 1;

    Sammanfattning : I denna studie studeras dagordningsteorin, intermedial dagordning och vilken skillnad som underhållningsmedia, i detta fallet dokumentärer och tv-serier, kan ha för hur media rapporterar om olika ämnen och sporter. Syftet i den här studien är att se hur underhållningsmedium potentiellt kan göra intryck på medias dagordning genom intermedial dagordning. LÄS MER

  3. 3. Rebranding of luxury fashion brands : A case study of how to communicate rebranding to younger consumers

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Emma Mathilda Lyppert; [2021]
    Nyckelord :Rebranding; Marketing; Marketing channels; Luxury fashion brands; Millennials; Generation Z; Communication channels; Marketing communication; Rebranding communication.;

    Sammanfattning : Abstract Background: The luxury fashion brands need to rebrand themselves towards the younger consumers. In 2025 Millennials and Generation Z will represent approximately 55% of the market for luxury products. The exclusive brands need to adapt to this target group. LÄS MER

  4. 4. "Leif och Billy är dumkåta byfånar" : En kvalitativ studie om hur män hemmahörande i Norrbotten upplever gestaltningen av maskulinitet och Norrbotten i tv-serien Leif och Billy.

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Melanie Åström; Rebecca Sahlsten; [2021]
    Nyckelord :Kvalitativ forskning; maskulinitet; Leif och Billy; intern orientalism; representation;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt hur män som kommer från, och lever i, Norrbotten tycker att tv-serien Leif och Billy, som verkar under Sveriges Television, representerar maskulinitet och Norrbotten. För att ta reda på det har sju kvalitativa forskningsintervjuer gjorts, där intervjupersonerna är män i 20 till 50 årsåldern. LÄS MER

  5. 5. Problematiken i att konsumera med lånade pengar : En kvalitativinnehållsanalys av deltagare i TV-programmet Lyxfällan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Moa Andersson; Esther Hasselqvist; Moa Kjellberg; [2021]
    Nyckelord :consumption behaviour; overindebtedness; IMB-model; self-perception; credit knowledge; ideal self; dreaded self.; onsumtionsbeteende; överskuldsättning; IMB-modellen; självuppfattning; kunskap; idealt själv; oönskat själv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur kunskap och/eller självuppfattning påverkar individers kreditkonsumtion. För att besvara syftet genomfördes en kvalitativ innehållsanalys där 29 fall av det svenska TV-programmet Lyxfällan studerades. LÄS MER