Sökning: "olika koncept"

Visar resultat 1 - 5 av 2113 uppsatser innehållade orden olika koncept.

  1. 1. TikTok-influencers: vad är ett vinnande koncept för framgång? En kvalitativ innehållsanalys om olika personliga varumärkesbyggande kommunikationsstrategier samt karaktärsdrag som är framträdande i svenska influencers TikToks

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Yrsa Petersén; Filippa Sundman; [2024-03-04]
    Nyckelord :Personligt varumärke; influencer; kommunikationsstrategier; karaktärsdrag; TikTok;

    Sammanfattning : Executive summary The purpose of this thesis is to examine the construction of personal brands on influencers on the platform TikTok. Influencers - a very current and relevant phenomenon in today’s society, are gaining more power in the media landscape and have major influence on both social media users and companies. LÄS MER

  2. 2. De som kunde kommit före oss : En inblick i den historiska romanen genom en karaktärsanalys av Jan Guillous Brobyggarna och Vilhelm Mobergs emigrantepos.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Alice Ahl; [2024]
    Nyckelord :Jan Guillou; Brobyggarna; Vilhelm Moberg; Utvandrarna; Invandrarna; Nybyggarna; Sista brevet till Sverige; Den historiska romanen;

    Sammanfattning : I denna uppsats ämnar jag undersöka den historiska romanen som koncept genom en karaktärsanalys av fyra romaner av Vilhelm Moberg: Utvandrarna, Invandrarna, Nybyggarna och Sista brevet till Sverige, samt en av Jan Guillou: Brobyggarna. Dessa romaner är alla uppbyggda kring karaktärer som besitter mycket beslutsamhet och kampvilja, även om Jan Guillous karaktärer uppvisar kvaliteter som oftare associeras med superhjältar. LÄS MER

  3. 3. Fenomenet 'Clean Girl' : Unga kvinnors identitetsskapande i den digitala tidsåldern

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Frida Wallin; [2024]
    Nyckelord :TikTok; Identitetsskapande; Ungdomskultur; Clean Girl;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats undersöker särskilt hur unga kvinnor förhåller sig till och interagerar med ”Clean Girl”-fenomenet, en trend som symboliserar en viss estetik och livsstil på TikTok. Genom en kvalitativ metod, inkluderande en dold observation av TikTok-innehåll och intervjuer med unga kvinnor, ger studien insikt i hur dessa individer uppfattar och anpassar sig till de ideal och föreställningar som förmedlas genom denna trend. LÄS MER

  4. 4. Rättfärdigande av ett förlängt undantagstillstånd: Fallet i El Salvador

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Haris Alagic; Victoria Englund; [2024]
    Nyckelord :Nayib Bukele; State of exception; Auktoritarianism; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur ledare kan legitimera sin auktoritära politik med hjälp av sin retorik, mer specifikt undersöks detta i El Salvadors kontext om presidenten Naiyb Bukele. Presidenten har sedan det initiala införandet av undantagstillstånd den 27 mars 2022 förnyat detta 21 gånger, ett tal som många länder anser är för stort. LÄS MER

  5. 5. Engagerad i engagemanget; En analys av hur Intern Employer Branding och Transformativt Ledarskap främjar medarbetarnas engagemang, förklarat ur Social Exchange Theory

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Eneo Cela; [2024]
    Nyckelord :Intern employer branding; transformativt ledarskap; Social Exchange Theory; medarbetarengagemang; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien identifierar och analyserar sambandet mellan intern employer branding (IEB), transformativt ledarskap och Social Exchange Theory (SET), samt hur dessa arbetar för att öka medarbetarnas engagemang inom en organisation som arbetar med rekrytering och bemanning. Studien grundar sig på en kvalitativ forskningsansats, med insamlad data från semistrukturerade intervjuer med både medarbetare och ledningen för att få en mångfaldig, övergripande uppfattning om organisationens engagemang. LÄS MER