Engagerad i engagemanget; En analys av hur Intern Employer Branding och Transformativt Ledarskap främjar medarbetarnas engagemang, förklarat ur Social Exchange Theory

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Studien identifierar och analyserar sambandet mellan intern employer branding (IEB), transformativt ledarskap och Social Exchange Theory (SET), samt hur dessa arbetar för att öka medarbetarnas engagemang inom en organisation som arbetar med rekrytering och bemanning. Studien grundar sig på en kvalitativ forskningsansats, med insamlad data från semistrukturerade intervjuer med både medarbetare och ledningen för att få en mångfaldig, övergripande uppfattning om organisationens engagemang. Studien belyser olika strategier inom IEB, däribland Employer Value Proposition (EVP), Conducting Intra-Organizational Research (CIR) och Internal Branding Activities (IBA), som centrala i att kunna bilda en miljö som främjar engagemang. Det transformativa ledarskapet framställs som en ledarstil med verktygen att förstärka effekterna av dessa strategier genom att kunna stimulera, inspirera och erbjuda stöd som är individuellt anpassat, för att främja medarbetarnas engagemang. Avslutningsvis konkluderar studien att en strategisk och planerad synergi av IEB och ett transformativt ledarskap, sett utifrån principerna av SET, resulterar i fostrande av en arbetsmiljö som främjar medarbetarengagemang. Utöver att bidra till en akademisk förståelse av dessa koncept, bringar studien även insikter om praktiska bevis till organisationer som har högre engagemang bland medarbetarna som mål att använda sig av.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)