Exponering i butiken : Specialexponering av kläder och exponeringens påverkan på kunder

Detta är en M1-uppsats från Institutionen för teknik och samhälle

Författare: Jasminka Sales; [2013]

Nyckelord: exponering i butiken;

Sammanfattning: Sammanfattning Att veta hur man kan påverka och attrahera kunderna med hjälp av exponeringar kan vara av stor betydelse för butikerna och butikscheferna. Med allt större konkurrens i alla branscher blir kampen om varje enskild kund allt mer påtaglig. Därmed uppstår behovet för butikerna att få veta på vilket sätt de kan kommunicera med sina kunder för att få den respons från kunderna som man eftersträvar alltså att få till ett köp. Med hjälp av butikskommunikation så kan butikerna uppnå flera syften. Dessa är bland annat att skaffa nya kunder, öka de inköp de befintliga kunderna gör m.m. Av den anledningen har fokus för denna uppsats legat på att undersöka hur klädbutiken använder sig av specialexponering som en del av kommunikationen butiken har med sina kunder samt huruvida kunderna påverkas och attraheras av specialexponeringar i butiken. För insamling av empiri till uppsatsen har en intervju med en dekoratör som jobbar i en större klädkedja använts. En intervju med en fokusgrupp där personerna var mellan 19-49 år gamla samt av blandat kön har också genomförts för att kunna titta på bland annat effekten av specialexponeringar på kunderna. Det som uppsatsen tyder på är att specialexponeringar används aktivt av butiken i sitt försök att kommunicera med kunder med hjälp av sitt sortiment. Att veta vad det är som attraherar och påverkar kunder däremot är svårare att påvisa eftersom det finns så många olika faktorer som t.ex. kön, ålder m.m. som kan påverka ifall en person uppfattar en viss specialexponering som attraktiv och inspirerande eller inte. De personer som intervjuades i fokusgruppintervjun påverkades av reklam i media samt av rekommendationer från familj och vänner när de ville fatta beslut om vilken butik de vill handla i. Däremot så går det inte att visa med hjälp av denna undersökning huruvida detta att specialexponeringar blir uppmärksammade leder till ett köp eller inte. En vidare undersökning skulle behövas för att med större säkerhet kunna påvisa effekten av specialexponeringen samt för att försöka avgöra vilka är de faktorer hos kunderna som avgör om exponeringen uppfattas som attraktiv och inspirerande.   

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)