Sökning: "Allsvenskan"

Visar resultat 1 - 5 av 123 uppsatser innehållade ordet Allsvenskan.

  1. 1. Kommersialism, mer än bara ett fenomen : En studie av kommersialismen inom svenska herrelitföreningar och om den miljö de verkar i, i förhållande till yttre partners.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID); Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Oskar Ahlbin; Marcus Svensson; [2020]
    Nyckelord :Non-profit hybrid organizations; Marketing of the non-profit sector ; Non-profit association; public limited companies plcs ; Sports public limited companies Sport plcs ; Swedish Hockey League SHL ; Swedish Super League SSL ; Handball League; Allsvenskan; Ideella hybridorganisationer; marknadisering av den ideella sektorn ; ideell förening; aktiebolag AB ; idrottsaktiebolag IdrottsAB ; Svenska Hockeyligan SHL ; Svenska Superligan SSL ; Handbollsligan; Allsvenskan;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med studien är att undersöka herrelitföreningarnas beroende av yttre partners. Samtidigt lyfta fram elitföreningarnas användning av kommersiell verksamhet och hur det påverkar deras ekonomi. LÄS MER

  2. 2. Do finances explain performance? : Relationship between financial performance and sports performance in Premier League and Allsvenskan.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi; Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Vincent Rylander; Petrus Lempinen; [2020]
    Nyckelord :Finance; comparative; quantitative; sports; football;

    Sammanfattning : The topic of finance in football have drawn a great deal of attention, not least in the last twenty-five years. While many see football simply as a game, set up to amuse spectators or as a way for athletes to compete for becoming the number one, football has more to it than meets the eye. LÄS MER

  3. 3. Sydsvenska elitfotbollsorganisationers arbete med marknadsföring i nutid

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Mikael Svensson; [2020]
    Nyckelord :herrfotboll elit; damfotboll elit; marknadsföring; elitfotboll; sydsvenska elitfotbollsföreningar;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Sydsvenska elitfotbollsorganisationers arbete med marknadsföring i nutid. Nivå: Kandidatexamen Sport Management Författare: Mikael Svensson Handledare: Tomas Peterson Syfte: Syftet är att undersöka och analysera vilka skillnader det finns mellan herr- och dam elitfotbollsorganisationer utifrån ett organisationsperspektiv, samt hur och i vilken utsträckning de arbetar med marknadsföringsmixen 7P för att bibehålla och förbättra sitt fotbollsvarumärkes marknadsposition. LÄS MER

  4. 4. Varför är läktarna så tomma på damernas matcher?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Joakim Eriksson; [2020]
    Nyckelord :Allsvenskan; Damallsvenskan; Damfotboll; Genusperspektiv; Media; Supporterkultur;

    Sammanfattning : Varför är läktarna så tomma på damernas matcher? är en studie där Damallsvenskan och Allsvenskan undersöks utifrån perspektiv om genus och publikintresse. Idrotten sägs vara skapad av män för män, vilket speglar den svenska mansdominerade fotbollen. LÄS MER

  5. 5. Hur påverkas en allsvensk fotbollsklubb av att flytta till en multiarena? : En kvalitativ studie om AIK:s och Hammarbys arenaflytt

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi; Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Pontus Wahlroos; Johan Sjöholm; [2020]
    Nyckelord :Multi arenas; profit-orented; football club; Allsvenskan; supporters; sponsoring; AIK; Hammarby; Multiarenor; kommersialisering; fotbollsklubb; Allsvenskan; supportrar; sponsring; AIK; Hammarby;

    Sammanfattning : I takt med fotbollens kommersialisering har det blivit vanligt att europeiska fotbollsklubbar flyttat från klassiska arenor till multiarenor. Det hela är ett nytt fenomen i svensk och nordisk fotboll, där endast ett fåtal arenor kan klassas som multiarenor. LÄS MER