Sökning: "könsskillnader"

Visar resultat 1 - 5 av 742 uppsatser innehållade ordet könsskillnader.

  1. 1. “Tror du han är sur?” - svenska föräldrars användning av mentaliserande språk

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Tobias Thyni; Oscar Hagsten; [2019-07-26]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Hur föräldrar använder mentaliserande språk har visat sig påverka hur tidigt barn utvecklar sin “Theory of Mind”. Syftet med denna studie var att undersöka huruvida föräldrars användning av mentaliserande språk påverkas av barns ålder och kön, samt förälderns kön. LÄS MER

  2. 2. Fler flickor i grundskolan men färre kvinnor i arbete? En kvantitativ studie av det indiska utbildningsprogrammet DPEPs effekter på kvinnligt arbetskraftsdeltagande

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för nationalekonomi med statistik

    Författare :Erik Kristhammar; Hanna Martinsson; [2019-07-11]
    Nyckelord :Utbildning; Arbetskraftsdeltagande; DPEP; Difference-in-Difference; Indien; Könsskillnader; Diskriminering;

    Sammanfattning : Indien har historiskt präglats av en ojämlik samhällsstruktur som dominerats av landets kastsystem och omfattande könsskillnader. Utbildning och arbetskraftsdeltagande har länge varit två viktiga faktorer för att minska könsskillnader i Indien och runt om i världen. LÄS MER

  3. 3. Finns det allmänna och/eller pedagogiska skillnader mellan manliga och kvinnliga lärare? : En kvantitativ och kvalitativ undersökning av gymnasieelever i och utan behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Henrik Petersson; [2019]
    Nyckelord :Könsskillnader; genusskillnader; lärare; elever; gymnasieelever; genusperformativitet.;

    Sammanfattning : Denna studie hade som mål att undersöka, med hjälp av 111 slumpmässigt utvalda svenska gymnasieelever genom användandet av en enkät och individuella intervjuer, huruvida det kan tänkas existera gemensamma tankegångar angående allmänna och/eller pedagogiska könsskillnader mellan för- och/eller grundskolelärare. Om så är fallet, skulle dessa potentiella könsskillnader kunna påverka elevers studiemotivation och/eller studieresultat negativt? Tidigare forskning hävdar det. LÄS MER

  4. 4. Ansiktsigenkänning: Effekter av kort- och långtidsretention

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för psykologi; Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Oskar Lindman; Moa Lövdahl; [2019]
    Nyckelord :Face-recognition; long-term retention; extraversion; sex differences; holistic processing; NEO-PI R; Ansiktsigenkänning; långtidsretention; extraversion; könsskillnader; holistiskt processande; NEO-PI R;

    Sammanfattning : Igenkänning av ansikten har främst undersökts i form av korttidsretention. Via sådan forskning har det kunnat påvisas att människor generellt har en bättre förmåga till igenkänning av ansikten jämfört med visuella stimulus av liknande komplexitet. LÄS MER

  5. 5. Strategi- och metodval i subtraktion : Ett examensarbete

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT; Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Marie Damberg; Mattias Pettersson; [2019]
    Nyckelord :Yngre skolelever; subtraktion; matematik; strategival; metodval; könsskillnader;

    Sammanfattning : Yngre elever har generellt svårare för subtraktion än addition. Svårigheten ligger i att det finns fler aspekter att ta hänsyn till för att göra gynnsamma strategival och använda sig av lämpliga beräkningsmetoder. LÄS MER