Om ja ska vara helt ärligt så kände jag inte till det : En kvalitativ studie av lärares uppfattning om det kompensatoriska uppdraget

Detta är en Magister-uppsats från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

Författare: Anton Norr; Rikard Nordström; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syfte och frågeställningar Studiens syfte är att undersöka hur lärare definierar det kompensatoriska uppdraget.Studiens syfte är även att bidra med kunskaper som bidrar till att lärare och blivande lärare fåren djupare förståelse för hur vi kan se det kompensatoriska uppdraget från ett praktiknära perspektiv. Frågeställningarna som besvaras i studien är följande. “Hur definierar lärare detkompensatoriska uppdraget?” och “Hur förverkligar lärare det kompensatoriska uppdraget?” Metod Studien har en kvalitativ ansats och semistrukturerade intervjuer användes som metod. Studiens urval består av fyra lärare som har intervjuats. Den insamlade datan analyserades med hjälp av ett teoretiskt ramverk från Pierre bourdieus teorier om kapital, fält samt habitus. Vi använde Pierre Bourdieus teorier som hjälp för att tolka våra resultat och för att vi var intresserade av lärarnas uppfattning och tolkningar av det kompensatoriska uppdraget. Resultat Resultaten av intervjuerna pekar på att lärarna inte har en enhetlig uppfattning av innebördenav det kompensatoriska uppdraget och dess betydelse i deras vardagliga lärararbete. Vissalärare tolkade det kompensatoriska uppdraget som något som handlar om elevernas olikaförutsättningar och behov utifrån ett likvärdighetsperspektiv. Majoriteten av lärarna uttryckteen positiv inställning till det kompensatoriska uppdraget, men det påtalades även attinnebörden av det kompensatoriska uppdraget är komplext och bör definieras. Slutsats De intervjuade lärarnas definition av det kompensatoriska uppdraget stärker den bild som gesi den tidigare forskningen, att det är något väldigt komplext och att begreppet det kompensatoriska uppdraget och dess innebörd behöver definieras. Ingen enhetlig bild existerar av det kompensatoriska uppdraget baserat på de intervjuade lärarnas uttalanden. Alla lärare hade en egen bild av vad det kompensatoriska uppdraget är och ska syfta till i skolan. Lärarna påpekade detta till trots att det var någonting som var väldigt viktigt. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)