Startups bland molnen : En studie över svenska startups medvetenhet kring molntjänster

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: I denna studie undersöks startups medvetenhet kring för- och nackdelar relaterade till molntjänster samt hur de IT-strategiskt hanterar dessa aspekter. Molnet beskrivs ofta i flera avseenden som fördelaktigt för startupföretag där tid och pengar kan sparas samtidigt som molnet kan möjliggöra att snabbt nå ut till och hantera en global marknad. Trots att fördelarna är många finns, om molnet inte hanteras på rätt vis, även en rad nackdelar som bland annat risken att bli låst till en leverantör, ökade kostnader och driftsäkerhet. Det är därför av intresse att undersöka startups medvetenhet kring molnet. Data har insamlats genom intervjuer med IT-relaterade startupföretag lokaliserade i Uppsala och Stockholm. Respektive företags strategier samt IT-strategier har analyserats för att vidare kunna avgöra huruvida det finns en medvetenhet kring hanteringen av molntjänster. Studien visar att det hos samtliga intervjuade företag finns en generell medvetenhet gällande molntjänster och dess för- och nackdelar. Det har däremot framkommit att det finns nivåer av medvetenhet som avspeglar sig i de IT-strategiska beslut som tagits. IT-kompetensen inom respektive startup visade sig vara en betydande faktor för vilken grad av medvetenhet som finns kring molnet och hur för- och nackdelar ska hanteras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)