”Ungarna är duktiga på att förstå bortom orden och mellan raderna.” : En enkätundersökning om högläsning och poesi i förskoleklass

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Författare: Madeleine Berg; Tova Ottander; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med studien var att synliggöra hur lärare som jobbar i förskoleklass upplever sitt eget förhållningssätt till högläsning och samtal inom skönlitteratur och framför allt arbetet med En bro av poesi Studien genomfördes genom en kvantitativ enkätundersökning med frågor som behandlade dels generell läsning av skönlitteratur i förskoleklass, dels boken En bro av poesi. Boken är en poesisamling som skapades för att stimulera till poesiläsning och samtal om poesi med elever i unga åldrar. En bro av poesi gavs som gåva till alla elever i förskoleklass i hela Sverige under hösten 2021. Enkäten fick in 251 svar och empirin analyserades utifrån en sociokulturell utgångspunkt med tillhörande centrala begrepp. Majoriteten av lärarna i förskoleklass upplevde att de högläser ofta samt att högläsning och samtal har en positiv inverkan på deras elevers intresse, utveckling och välbefinnande. Lärarna kände även en trygghet i utformandet av högläsningsaktiviteter. Ytterligare visade resultatet att många av lärarna har arbetat med En bro av poesi i sin förskoleklass och att projektet har tagits emot på ett positivt sätt av dessa lärare. Enligt de lärare i förskoleklass som har använt boken har den underlättat arbetet med poesi och skapat underlag för gemensamma samtal. En bro av poesi har utmanat både lärare och elever till att läsa mer poesi. De konkreta hjälpmedlen har, enligt lärarna som använt dessa, förstärkt arbetet med poesi och skapat en positiv bild av poesi hos både dem själva och eleverna. Dock har boken inte tilltalat alla lärare och det finns fortfarande en stor del av lärarna som inte använt En bro av poesi. Resultatet har även analyserats och diskuterats i relation till studiens forskningsläge och dagens samhällskontext där ungas minskade intresse för läsning är ett faktum.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)