Pedagogisk dokumentation i förskolan : En undersökning av förskollärares uppfattningar om sitt arbete med pedagogisk dokumentation

Detta är en Master-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Sammanfattning: Denna studie undersöker förskollärares uppfattningar om sitt arbete med pedagogisk dokumentation. Datamaterial har samlats in med hjälp av semistrukturerade intervjuer av förskollärare. Studiens utgångspunkt är fenomenografiska teoretiska perspektiv. Studiens resultat utgörs av tre kategorier av uppfattningar, där den första är innehåll i förskollärares arbete med pedagogisk dokumentation. Förskollärarna i denna studie uppfattar pedagogisk dokumentation som ett styrningsverktyg utifrån styrdokument, en arbetsmetod för att synliggöra lärande samt som ett sätt att synliggöra förskollärarens profession och praktik. I den andra kategorin, pedagogisk dokumentation som svårt och komplext uppdrag, lägger förskollärarna i denna studie fokus på yttre- och praktiska förutsättningar. Det handlar om innehållsmässiga svårigheter kring vad som ska dokumenteras, arbetsbörda på grund av saknad kompetens och tid, samt svårigheter att hantera teknik och digital dokumentation. Den tredje kategorin, barns delaktighet i arbete med pedagogisk dokumentation, fokuserar förskollärarna i denna studie på barns kompetens. Förskollärarna uppfattar ofta barnen som inkompetenta och passiva, med begränsad rätt till inflytande och integritet i pedagogisk dokumentation. Studien bidrar med kunskap kring förskollärares uppfattningar om sitt arbete med pedagogisk dokumentation i förskolan. Att belysa variationer i förskollärares uppfattningar skapar möjlighet till yrkesmässig reflektion och fördjupning. Resultatet av den här studien kan ge förskollärare och rektorer verktyg för reflektion för att utveckla arbete med pedagogisk dokumentation i sin praktik.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)