Mobbningsbegreppet innebörd och definition ­ En fall och litteraturstudie utifrån hur två olika skolor arbetar med mobbning

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: SyfteSyftet med undersökningen är att studera innebörden och dels undersöka definitionen av mobbning. Vi vill också visa hur två olika skolor arbetar med vår fiktiva mobbningssituation och med mobbningssituationer i övrigt. Vi vill även genom vårt arbete visa hur forskningen ser ut på både nationell och internationell basis.Huvudfråga Vår huvudfråga i arbetet blir vad mobbning egentligen betyder.Metod och material Vi har valt att göra en kvalitativ komparativ semi-strukturerad studie. Detta innebär att den mängd data vi samlat in genom intervjuer och skolornas antimobbningsplaner är begränsad till just de två utvalda skolorna. Vår avsikt är inte att generalisera utan vi vill försöka ge en bild av arbetssättet på dessa två skolor.Resultat Vårt resultat blev att mobbningsbegreppet har många olika definitioner. Den som förekommer i de flesta fall när man diskuterar mobbning är Dan Olweus definition. Vi har i vår undersökning sett att Sverige ligger långt fram vad gäller forskning om mobbning. De skolor vi har undersökt har väl fungerande antimobbningsplaner även om de ser väldigt olika ut.Betydelse för läraryrket I dagsläget innehåller lärarutbildningen lite eller ingen utbildning inom detta område vilket är något som alla blivande lärare behöver då vi eventuellt kommer att uppleva mobbning någon gång under vår yrkesverksamma tid som lärare. När det sker är det viktigt att veta vad mobbning är och hur man kan arbeta med problemet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)