Livscykeljämförelse av klimatpåverkanfrån elektriskt och fossilbränsledrivna flygplan på tre svenska inrikesrutter

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Energiteknik

Författare: Joel Lundahl; Pontus Lindqvist; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med projektet är att bilda en uppfattning av elektriska flygplans potential att reducera en flygrutts klimatpåverkan ur ett livscykelperspektiv.Flygresor leder till stora utsläpp av växthusgaser vilket påverkar jordens klimat negativt. Majoriteten av dessa utsläpp kommer från förbränningen av fossilt bränsle i flygplanens motorer. Elektriska flygplanharlagts fram som ett möjligt sättatt reducera flygplans klimatpåverkan. Elektricitet produceradfrån förnybara källoroch kärnkraftleder till mycket små utsläpp jämfört med förbränning av fossila bränslen. Förbrukning av drivmedel är emellertid inte flygplans enda bidrag till deras totala klimatpåverkan. För att få ett helhetsperspektiv måste utsläppen över hela flygplanets livscykel betraktas.Denna undersökning utför livscykelanalyser på ett elektriskt och två fossilbränsledrivna flygplan. Analysen utgår från tre svenska inrikesrutter som i dagsläget flygs av dem två fossilbränsledrivna planen. I analysen betraktas utsläpp från tillverkning, transport, användning, drivmedelsproduktion och underhåll. Livscykelslutet betraktas inte i analysen då dess klimatpåverkan anses försumbar. Med livscykelanalysen till grund uppskattas klimatpåverkan från att flyga rutterna med fossilbränsleplanen under ett helt år. Antalet flygningar på ett år bestäms utifrån Transportstyrelsens passagerarstatistik och antalet passagerarplatser på var flygplansmodell. Samma uppskattning av klimatpåverkan görs för ett elektriskt flygplan på demtre rutterna. Resultaten jämförs för att avgöra om/hur mycket mindre klimatpåverkan är med det elektriska planet.Undersökningen kommer även göra en uppskattning av direkt operativ kostnad för de tre flygplansmodellerna. Uppskattningen inkluderar alla kostnader som uppstår vid användning av flygplan. Kostnaderna delas in i fyra kategorier: anskaffningskostnad, drivmedelskostnad, underhållskostnad och besättningskostnad. Resultaten jämförs i syfte att belysa hur ett elektriskt flygplan ställer sig ekonomiskt mot dagens modeller. Resultatet av undersökningen visar att elflygplanets klimatpåverkan var 6–15gånger mindre än motsvarande värde för fossilbränsleflygplanen. Elflygplanet jämförde sig även väl i den ekonomiska aspekten med lägre direkt operativ kostnad än fossilbränsleflygplanet av liknande storlek. Elflygplanet presterade däremot sämre i detta mått än det större fossilbränsleflygplanet. Slutsatsen är att det elektriska flygplanet signifikant kan reducera klimatpåverkan från tre svenska inrikesrutter och att det är ekonomiskt konkurrenskraftigt med dagens flygplan.Ett intressant vidarearbete vore att göra undersökningen på fler rutter, fler flygplansmodeller och fler geografiska områden i världen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)