Sökning: "barns delaktighet och medbestämmande i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden barns delaktighet och medbestämmande i förskolan.

  1. 1. Samling på förskolan En kvalitativ studie om vad pedagogernas mål med samlingen är

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Camilla Klasson; Sibella Kondorajian; [2019-05-03]
    Nyckelord :Samling; pedagoger; förskola; atmosfärer; barns delaktighet; kunskapssyn;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på pedagogers upplevelser av samlingen. De frågeställningar som undersökningen bygger på är vad anser pedagogerna att målet med samlingen är, hur anser pedagogerna att samlingen bidrar till barnens meningsfulla lärande, hur involverade är barnen i att planera samlingen enligt pedagogerna. LÄS MER

  2. 2. "Förskolan är som ett litet samhälle" : Om demokratisk samvaro i förskolan - barns möjligheter till delaktighet och inflytande En studie om sex pedagogers uppfattningar av barns delaktighet och inflytande i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Charlotte Stålgren; Emma Nylund; [2017]
    Nyckelord :Delaktighet; Demokratiuppdraget; Demokratisk samvaro; Förhållningssätt; Förskola; Inflytande; Kvalitativ metod; Självständighet;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien har varit att belysa pedagogers uppfattningar av barns delaktighet och inflytande i förskolans verksamhet. Tidigare forskning inom området menar att barns delaktighet och inflytande begränsas i förskolans verksamhet på grund av olika faktorer som exempelvis tidsbrist, kompetens, pedagogers förhållningssätt, barngruppens storlek, organisation och miljö. LÄS MER

  3. 3. Demokratiskt ledarskap i förskolan : En kvalitativ studie

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Elin Alexandersson; [2014]
    Nyckelord :Democracy; leadership; preschool; influence; participation; Demokrati; ledarskap; förskola; inflytande; deltagande;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur det demokratiska ledarskapet utövas i den dagliga relationen mellan vuxna och barn. Tanken var även att genom forsningsfrågorna få syn på vad ett demokratiskt ledarskap är för pedagogerna, hur de uppfattar att barnen påverkas av inflytande och delaktighet, samt hur mycket barnen ges inflytande och möjlighet till delaktighet. LÄS MER

  4. 4. Medbestämmande i samling och tema på förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares och barns syn på medbestämmande

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Helena Uddh; Malin Wingren; [2011]
    Nyckelord :delaktighet; inflytande; medbestämmande;

    Sammanfattning : BakgrundFör att barn ska utvecklas till självständiga och demokratiska individer bör de få vara medbestämmande i situationer som rör deras vardag, exempelvis samling och tema. För att samling och tema ska bli meningsfullt för barnen bör deras intressen, tankar och åsikter synliggöras. LÄS MER

  5. 5. I dag blir det inga cyklar... : En essä om barns delaktighet och inflytande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarutbildningen

    Författare :Katarina Stridsberg; [2011]
    Nyckelord :Democracy; participation; influence; empowerment; children; educators; attitudes; preschool curriculum; Demokrati; delaktighet; inflytande; medbestämmande; barn; pedagoger; förhållningssätt; förskolans läroplan;

    Sammanfattning : Min essä har utgått ifrån händelser i mitt yrkesverksamma liv som jag inte tycker mig ha reflekterat klart över. Syftet med essän har varit att synliggöra vilka konsekvenser pedagogers förhållningssätt och syn på barn samt deras föräldrar har för barnens vistelse på förskolan. LÄS MER