”För att det är kul att lyssna!” : en studie om barns uppfattningar och upplevelser kringhögläsning i förskolan.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

Författare: Bianca Grönqvist; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Den här studien berör barns uppfattningar och upplevelser om högläsning i förskolan. Tidigare forskning belyser högläsning och barnlitteratur ur ett pedagogiskt perspektiv. Däremot saknas studier som undersöker hur barn upplever högläsning i förskolan samt hur högläsning som aktivitet framhålls med hjälp av barn. I den här studien har högläsning ur ett barnperspektiv utifrån 4-5-åringars uttalanden undersökts. Studien innefattade barnintervjuer som sedan transkriberades och analyserades med hjälp av tematisk analys. Barnens uppfattningar och upplevelser gällande högläsning i förskolan varierade. Många av barnen saknade förståelse för vuxnas syfte eller det pedagogiska syftet med högläsningen, vilket i sin tur kan vara bakgrunden till att barnen saknade intresse för högläsning och barnlitteratur. Utfrån intervjuerna framgick det också att barn både gör medvetna och slumpmässiga bokval till högläsningsstunden. Slutsatsen av studien är att barns uttalanden om högläsning synliggör deras intresse för aktiviteten, samt hur det i sin tur påverkar hur de uppfattar och upplever bokvalen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)