Barns konflikter i den fria leken : Utifrån pedagogers uppfattningar

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

Sammanfattning: Bakgrund: Forskning visar att 86 procent av alla barn i Sverige (1-5 år) är inskrivna på förskolor. Barn spenderar mer än hälften av vistelsetiden på förskolan åt fri lek. Fri lek är något barn i förskolan ägnar sig åt dagligen, den ses ofta som en lustfylld aktivitet där barnen som deltar får ett socialt utbyte och gemenskap. Den fria leken kan både ses som ett tillfälle där barn kan fantisera, samspela och utvecklas, men också som ett tillfälle där konflikter kan uppstå, då fri lek ofta sker utan en pedagogs inblandning. Maktutövning och förhandling om olika positioner i den fria leken får ett större utrymme än i lek som pedagoger introducerar och deltar aktivt i. I läroplanen för förskolan går det att utläsa att en aktiv närvaro av pedagoger skapar möjlighet för barnen att hantera konflikter som kan uppstå.  Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger i förskolan ser på de konflikter som kan uppstå i barns fria lek. Metod: Vi har gjort en kvalitativ intervjustudie med fenomenografisk ansats, där semistrukturerade intervjuer med 6 verksamma pedagoger i förskolan har genomförts. Resultat: Resultatet visar att pedagoger uppfattar barns fria lek som ett tillfälle där de vuxna involveras i olika grad beroende på vilken roll de blir tilldelade. Det kan vara en passiv roll som åskådare, eller som en aktiv lekkamrat. Vidare framkommer det att pedagoger uppfattar att konflikter i den fria leken är något som sker dagligen. Det framkommer även att konflikterna orsakas av bland annat brist på ord och faktorer i miljön. Dessutom visar resultatet att pedagogers uppfattningar kring sin roll i konflikter i barns fria lek är att de intar en stödjande roll åt barnen. Pedagoger beskriver att de behöver agera medlare, tolk, samtalspartner och stöd, för att barnen ska ges möjlighet att kunna hantera en konflikt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)