Lärocenter

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Arkitektur

Författare: Hannes Stenström; [2018]

Nyckelord: lärocenter; slakthusområdet; bibliotek; blackbox;

Sammanfattning: Både musik och arkitektur lär oss något genom att vi upplever den, de har en inbyggd pedagogisk funktion genom sin närvaro. Inom musiken är det ganska självklart att den har känslomässiga värden som inte kan tas ur ett musikaliskt sammanhang och förklaras på annat sätt, än i just dess upplevelse. Syftet med det här projektet är att komma närmare en förståelse om hur arkitekturen kan kommunicera känslomässiga värden som bara arkitekturen kan kommunicera genom sin närvaro. Byggnadens organisation bygger därmed inte endast på en funktionell uppdelning, utan i synnerhet en känslomässig. För att förstå hur rum bör utformas känslomässigt har jag använt min egen känsla i befintliga rum för att förstå vad i rummen och dess sammansättning som gör dem till vad de är. I synnerhet har jag studerat byggnader utformade efter klassiska ideal, i dessa fann jag känslor som inte har prioriterats i funktionalistiskt utformade byggnader.  Rörelsen genom byggnaden är inspirerad av en klassisk ordning, från en centrerad ingång, där utställningslokal och restaurant grenar ut sig till höger och vänster, bibliotek, torg och studieytor syns en trappa upp, och lite hemlighetsfullt finns bakom denna trappa en trappa ner till en blackbox. Studieplatserna är anpassade efter närheten till mycket dagsljus för att få ett så bra ljus som möjligt till böcker och andra studier, men också för utsikt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)