Skönlitteratur i barnens värld

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Caroline Gustafsson; Frida Johansson; [2008]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Idag är genus ett hett debattämne där alla individer i samhälletBakgrund och syfte påverkas, så även barnen. Vi ville att barnen skulle utveckla ett kritiskt förhållningssätt till ämnet. Bilderböcker förekommer på alla förskolor, allt från Elsa Beskow till nyutkomna böcker. Därför gjorde vi en analys där vi sammanförde genus med bilderböcker. Vårt syfte var att, utifrån teorier om genus och tidigare studier om bilderböcker, undersöka om och i sådana fall hur framställningen av genus har förändrats i bilderböcker, från Elsa Beskow till bilderböcker som är utkomna efter år 000. Våra frågeställningar var: Har (och i sådana fall på vilket sätt har) feminina och maskulina handlingar, kläder, artefakter, yrken samt miljöer förändrats i bilderböckerna? Vi gjorde en analys av bilderböcker utifrån ett genusperspektiv.Tillvägagångssätt I analysen hade vi 1 bilderböcker, sex stycken av Beskow och sex nyutkomna böcker. Vi tittade på text och bild utifrån våra frågeställningar. Vi gjorde även litteraturstudier, i genus och barnlitteratur. Genom analysen kom vi fram till att framställningen avResultat femininitet och maskulinitet har förändrats, från Beskow till de nyutkomna böckerna. Det område som har utvecklats mest är könens handlingar och de miljöer som de skildras i. Beskows böcker skildrar traditionellt könsbundna handlingar medan de nya bilderböckerna kan vända på könsrollerna. Kläder, artefakter och yrken är fortfarande traditionellt framställt i könsmönstret.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)