Syskonkärleken är blind : En studie om hur barns syskonrelationer framställts i den svenska julkalendern genom åren

Detta är en Master-uppsats från Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Inom området för barn och ungdomsvetenskap och mer specifikt barnkulturstudier finns ett område som sällan undersöks, syskonrelationer. Detta trots de kunskaper man har om vilken betydande roll syskon har på barn och deras utveckling. Av de tidigare undersökningar som gjort har fokus legat på syskonrelationerna i psykologisk och sociologisk bemärkelse och inom själva kulturstudierna har man snarare fokuserat på syskonsamarbeten eller systerskapet i feministisk mening. Denna undersökning kombinerar kulturstudier och sociologiska studier med barn och ungdomsvetenskap för att undersöka framställningen av syskon i de svenska julkalendrarna, vilket är bland de mest tittade barnserierna i Sverige. Undersökningen hade till syfte att analysera hur barns syskonrelationer framställts i de svenska julkalendrarna genom tiden och knyta ihop de likheter och olikheter som framkommit. Detta genom att använda Foucaults diskursanalys som huvudsaklig metod. Undersökningen resulterade i olika mönster där det skett både likheter och olikheter i framställningen. Syskonen framställdes genom en viss överdrift där relationerna antingen präglades enbart av konflikter och oenighet, eller tvärtom en överdrift av kärlek och överenskommelse där syskonen aldrig hade konflikter och konstant hade ett gott samarbete.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)