Analys av ny terminalverksamhet hos Östgötafrakt

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för teknik och naturvetenskap; Tekniska högskolan

Författare: Maria Andersson; Martin Wollner; [2009]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med det här examensarbetet är att kartlägga och analysera Östgötafrakts distributionsupplägg för livsmedel. Verksamheten kring livsmedel är nyligen införskaffad och kretsar kring en terminal. Fokus i detta arbete ligger på att analysera och fördela de kostnader och intäkter som uppstått i samband med den nya terminalen. En stor del av det inledande arbetet innefattade intervjuer med involverade personer på Östgötafrakt. Intervjuerna låg sedan till grund för nulägesbeskrivningen. Parallellt genomfördes en litteraturstudie kring distribution och terminalverksamhet. Som underlag för analysen samlades data in i form av vikter, antal lastbärare, intäkter mm. På förhand var det känt att dataunderlaget skulle vara begränsat eftersom verksamheten var så pass ny. Kostnaderna delas upp i transportkostnader knutet till avstånd respektive tid, kostnader för terminalen samt kostnader för transportledning. Som fördelningsnyckel för terminalkostnaderna används det genomsnittliga antalet lastbärare som passerar terminalen per dygn. Detta för att uppfylla Östgötafrakts kortsiktiga mål att terminalen ska kunna bära sina egna kostnader. Kostnaden för transportledning fördelas på antalet orderrader, efter produktionsledarens bedömning att antalet orderrader direkt påverkar transportledarens arbete. För att genomföra analysen av distributionsturerna utvecklades en Excel-kalkyl med kostnaderna som grund. Utifrån den bearbetade datamängden fördelas vikter, lastbärare och pallplatser ut på de olika distributionsturerna. De totala kostnaderna och intäkterna beräknas för samtliga turer och veckodagar. Resultaten tyder på att den totala verksamheten kring terminalen precis täcker sina egna kostnader. Ett antal turer har ett negativt resultat men de turer som har ett positivt resultat täcker upp för dessa. Eftersom Östgötafrakt ingår samarbeten med större kunder för totala distributionsupplägg i Östergötland är det ibland nödvändigt att utföra sådana transporter som ej är lönsamma i sig. Detta är viktigt för att kunna få den totala affären som totalt sett är lönsam. Som nämnt pekar resultatet på att verksamheten, som den ser ut idag, bär sina egna kostnader men det finns flertalet åtgärder som Östgötafrakt kan utvärdera för att öka lönsamheten. Framför allt körs idag många gånger små volymer till de mer avlägsna orterna vilket gör att nya uppdrag till dessa orter skulle ha stor betydelse. Terminalens verksamhet är idag framför allt knuten till natten. Genom att hitta upplägg då dagen skulle kunna utnyttjas bättre skulle fler lastbärare kunna passera terminalen och Östgötafrakt skulle då kunna sänka terminalkostnadspåslaget per pall och på så sätt bli mer konkurrenskraftiga.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)