Förbättrad kommunikation kan ge bättre resultat på medarbetarenkäter

Detta är en Magister-uppsats från Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

Sammanfattning: En chef använder olika färdigheter i sin vardag t ex kommunikation, relationsskapande och beslutsfattande. Likväl som chefen agerar med olika ledarstilar utifrån kontexten och medarbetarna. Kvaliteten på chefens färdigheter och agerande kan bedömas i en medarbetarenkät där medarbetaren även bedömer sitt och gruppens välbefinnande. En medarbetarenkät ska vara ett stöd för chefen att utveckla sitt ledarskap och sin verksamhet. Denna uppsats analyserar de tio bästa och de tio sämsta enheterna från en medarbetarenkät i ett landsting. I uppsatsen skapas olika ledarstilsindex utifrån redan befintliga frågebatterier och användandet av enkätens frågor. Uppsatsen förklarar sambanden och variationen i svaren på frågor kring medarbetarnas hälsa och förtroende för chefen utifrån skapade ledarstilsindex. ”Ledarklimatet” och ”Ledarskap som främjar hälsa och utveckling” är de ledarstilsindex som förklarar mycket av variationen i svaren. Grunden i dessa index är kommunikationen. Uppsatsen visar att utveckling och ökad kunskapen kring kommunikation kan ge bättre resultat på en medarbetarenkät. Att förstå sambanden mellan olika delar av enkäten kan hjälpa chefen att sätta in rätt åtgärder för bra ledarutveckling och därmed förbättra arbetsklimatet och öka välbefinnande hos medarbetarna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)