Nyckeln till integration : En kvalitativ fallstudie av två invandraresbeskrivningar av varför de valde att studera svenska

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Författare: Evelina Nömm; [2010]

Nyckelord: Sfi; Svenska som andraspråk; integration; utbildning; språk;

Sammanfattning: Syftet med denna undersökning är att förstå hur två individer motiverar och förklarar sina val att studera svenska på Sfi och/eller Komvux samt att genom fenomenografisk analys söka förstå vilka antaganden som kan tänkas ligga bakom beslutet. Studien är kvalitativ till sin karaktär och har inga generaliseringsmotiv. Frågeställningar för undersökningen är: På vilket sätt väljer informanterna att motivera varför de valt att studera svenska och vilka antaganden kan tänkas ligga bakom dessa motiveringar? Som metod används semistrukturerade intervjuer med två informanter och fenomenologisk analys. Resultatet visar att båda informanterna valt att studera svenska som ett sätt att lära sig språket och därigenom bli delaktiga i det svenska samhället och skapa sig goda möjligheter till vidare studier och ett gott liv. De antaganden som ligger till grund för beslutet är till stor del samstämmiga mellan informanterna och lyder 1)formell utbildning är ett sätt/det enda sättet att lära sig svenska språket 2) språket är nyckeln till integration 3) integration är gott och eftersträvansvärt 4) jag har ett ansvar att integreras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)