Patienter med invandrarbakgrund upplevelser inom hälso- och sjukvården -en litteraturöversikt

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Sammanfattning: Introduktion: Samhället blir allt mer mångkulturellt och det ställer särskilda krav på hälso- och sjukvården. Mötet mellan hälso- och sjukvårdspersonal och patienter med invandrarbakgrund innebär olika utmaningar för båda parterna. För detta krävs en mångkulturell sjukvårdsmiljö och hälso- och sjukvårdspersonal med transkulturell kompetens. Syfte: Syftet med studien är att undersöka patienter med invandrarbakgrunds upplevelser av hälso- och sjukvård. Metod: En kvalitativ litteraturöversikt med deskriptiv design där tio studier har analyserats. Resultat: Språkbarriärer bidrog till sämre upplevelser för patienter inom hälso- och sjukvården. Olika försök att överkomma språkbarriärer ledde till en bättre upplevelse av hälso- och sjukvården. Patienter upplevde sig sämre behandlade i mötet med hälso- och sjukvård relaterat till sin kulturella bakgrund. Detta kunde bero på otillräcklig empati eller olika former av diskriminering. Hänsyn till patientens kultur upplevdes som något positivt och bidrog till en bättre upplevelse av hälso- och sjukvård. Patienter beskrev brist på information som ett hinder i mötet med hälso- och sjukvård. Positiva upplevelser var kopplat till att känna sig välinformerad. Slutsats: Denna studie belyser olika faktorer som kan påverka positiva och negativa upplevelser av hälso- och sjukvård. Det är viktigt att förstå patienters upplevelser av hälso- och sjukvård då det är en indikator på vårdkvalitet. När hälso- och sjukvårdspersonal reflekterar över dessa faktorer kan de utveckla sitt arbete för att bedriva en transkulturell omvårdnad av hög kvalite.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)