Centrala ledarskapskompetenser för operativa ledare inom svensk skogsavverkning för att främja förändring och innovation : Utveckling av ett kompetensramverk för att hantera omvärldens ökade förändringstakt

Detta är en Master-uppsats från Linköpings universitet/Projekt, innovationer och entreprenörskap

Författare: Stina Nilsson; Annika Racki; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Förändringar sker i ett allt högre tempo till följd av megatrender i omvärlden. Flertalet förändringar som sker med anledning av megatrenderna har stor påverkan på skogsindustrin. Detta skapar både nya möjligheter och utmaningar inom branschen. För att möta omvärldens accelererande förändringstakt blir det allt viktigare att företag har ledare som är skickliga på att genomföra förändringar. Det ställs således nya krav på ledare inom skogsavverkning med mindre fokus på skogliga kompetenser och ökat fokus på andra kompetenser som krävs för att framgångsrikt leda förändring och innovation. Med den stora påverkan ledarskap har på ett företags resultat blir det allt viktigare för företag att välja, utveckla och utbilda rätt ledare, men för att göra det krävs det underlag för vilka ledarskapskompetenser som krävs. Just kompetenserna första linjens chefer besitter har stor betydelse för hur lyckade förändringar blir, vilket gör det intressant att undersöka vilka ledarskapskompetenser som är viktiga för första linjens chefer. Således är studiens syfte att skapa förståelse för vilka kompetenser som är viktiga för första linjens chefer inom skogsavverkning i Sverige för att leda förändring och processinnovation. Eftersom ledarskap till stor del beror av kontexten ledaren är verksam i undersöks ledarskapskompetenserna utifrån fem teman som framstår som viktiga utifrån både teorin och förstudien, nämligen leda förändring, leda innovation, leda operativ verksamhet, leda mångfald och leda på distans. Resultatet är 37 identifierade centrala ledarskapskompetenser, som framkommer baserat på analys av litteratur och empiriska data. Av dem är det nio kompetenser som anses vara viktiga sett till större delen av den undersökta ledarrollen och de utmärks därför som nyckelkompetenser. De identifierade nyckelkompetenserna är således de ledarskapskompetenser som är mest centrala för rollen som intraprenör. De identifierade nyckelkompetenserna är följande: relationsbyggande, emotionellt intelligent, interpersonell kompetens, stöttande, lyhörd, agerar förebild, tydlig, kommunikativ och förtroendeingivande. Nyckelkompetenserna visar även att det finns ett behov av att intraprenören besitter både mellanmänskliga kompetenser, styrande kompetenser och kompetenser som är en både mellanmänskliga och styrande. Slutsatsen indikerar därmed att intraprenören behöver besitta en bredd av kompetenser och kunna visa både mjukare och mer styrande sidor. Genom att använda det framtagna kompetensramverket skapas både fördelar både på individnivå och organisationsnivå, vilket kan leda till att verksamheten kan bli bättre rustade för att leda förändring och innovation i verksamheten och därmed även möta förändringarna som uppstår i omvärlden på ett bättre sätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)