Värdering av småbolag

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Andreas Tullborg; Johan Lundgren; [2007-08-22]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund och problem Under de senaste åren har antalet börsnoterade småbolag ökat markant. Nya småbolag noteras i förstahand på någon av de mindre börslistorna, NGM Equity eller Aktietorget. Främsta anledningen till att mindre bolag väljer att börsnotera sig är för att få tillgång till riskkapital. Befintliga värderingsmodeller är anpassade och formade efter kriterier som småbolag inte kan uppfylla. De största problemen vid värdering av småbolag är att de har kort historisk, ofta negativt kassaflöde, unik produkt och därmed dålig informationstillgänglighet. Syfte Författarna vill klarlägga de problem som uppstår när mindre bolag värderas. För att tydligt illustrera problemen för läsaren genomförs en värdering av ett stort bolag för att visa vilka skilda förutsättningar småbolag och större bolag har vid företagsvärdering. Efter att de tre värderingsmodellerna är testade skall författarna ange en/flera värderingsmodell/er som passar bäst till respektive företag och beskriva varför. Metod Författarna kommer att använda sig av tre värderingsmodeller som är välkända inom finansbranschen. Innan värderingen av de tre företagen genomförs kommer författarna att välja ut de värdedrivande faktorer som skall fungera som inputs vid varje värderingsgenomförande. Till författarnas hjälp har de haft kontakt med Carnegie och Kaupthing bank, dit författarna vänt sig med frågor och för att få feedback på utförda analyser. Slutsats En värdering av ett småbolag är genomgående svår därför att informationstillgänglighen är dålig. Enligt författarnas studie förefall det lämpligt att dela upp småbolag i två olika grupper. Grupp ett, ”företag med befintlig försäljning” och grupp två, ”företag utan försäljning”. Småbolagen värderas utifrån olika värderingsmodeller beroende på vilken grupp de tillhör.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)