Barns sociala relationer i förskolan : En kvalitativ studie om viktiga kompenenter som ingår i arbetssätt för att främja goda kamratrelationer, och hur fadderhunden kan vara ett hjälpmedel

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syfte med föreliggande studie är att fördjupa kunskapen om hur pedagoger i förskolan arbetar för att stötta barnen i sociala relationer och därigenom förebygga utanförskap. Studien har en kvalitativ ansats och metoden som användes för att undersöka detta var nio semistrukturerade intervjuer med tre verksamma specialpedagoger, fem förskollärare samt en utbildare av sociala tjänstehundar. I studien har vi valt att ta stöd från det sociokulturella perspektivet. Resultatet visar att pedagogens förhållningssätt har en stor påverkan på barns sociala relationer. Vidare kan vi dra slutsatsen att det finns flera arbetssätt för att stötta barn i socila relationer och fadderhunden är en av dem.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)